Nieuwscase

Wat zijn de grootste valkuilen voor social media marketing?

Social Media
6 juni '22
alles wat je moet weten over social media marketing

Wat zijn de grootste valkuilen voor social media marketing?

‘De jeugd van tegenwoordig met al die telefoontjes in de handen.’ We kunnen niet meer om social media heen. Waar de één het als iets vreselijks ziet, vindt de ander het een uitvinding. Ook in de wereld van marketing zetten we hoog in op het marketingkanaal; social media. Naast alle voordelen van social media marketing zijn er ook veel valkuilen. Hier een aantal tips om deze valkuilen te voorkomen.

Wat zijn de grootste valkuilen voor social media marketing?

‘De jeugd van tegenwoordig met al die telefoontjes in de handen.’ We kunnen niet meer om social media heen. Waar de één het als iets vreselijks ziet, vindt de ander het een uitvinding. Ook in de wereld van marketing zetten we hoog in op het marketingkanaal; social media. Naast alle voordelen van social media marketing zijn er ook veel valkuilen. Hier een aantal tips om deze valkuilen te voorkomen.

wat je wel en niet moet doen bij social media marketing

Niet alleen praten, maar ook luisteren

We vergeten steeds vaker dat het ‘social’ media heet. Veel bedrijven zijn continu aan het zenden, maar de kunst van social media marketing is dat je de interactie opzoekt met zowel je partners als je klanten. Het gaat bij social media marketing juist niet om eenzijdige communicatie, maar om tweezijdige communicatie. Ga je bijvoorbeeld niet goed om met vragen of reageer je niet of laat? Dan kan dit negatief uitpakken voor je imago. Belangrijk is dat je naast zenden, ook blijft luisteren naar je volgers. Daardoor stijgt het vertrouwen. Ga het gesprek aan!

Sta achter je merk

Veel bedrijven zien het aantal volgers, likes en reacties als doel en doen er alles aan om dit doel te bereiken. Ze zetten veel geld in om de doelen binnen social media marketing te bereiken. Echter, vergeten ze vaak om goed te kijken naar hun merk en doelgroep. Ze trekken vervolgens de conclusie dat het aantal volgers wel stijgt, maar de omzet niet. Probeer als merk-zijnde niet naast je schoenen te lopen om aan te sluiten bij bijvoorbeeld de jongere doelgroep. Blijf dicht bij jezelf, blijf wie je bent. De kracht van een merk is overtuiging en authenticiteit. Voorbeelden van merken die zichzelf op een originele manier profileren zijn Albert Heijn, Bol.com en Coolblue. Deze bedrijven zetten hun social media marketing op de juiste manier in! Laat je hierdoor inspireren.

Kies het juiste kanaal en ken je doelgroep

Zie jij door alle bomen het bos niet meer? Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende social mediakanalen. Waar moet je wel of niet op inzetten? Is het belangrijk dat je op ieder kanaal actief bent? Zoals in het stukje hierboven wordt gezegd, is het belangrijk om te waken over je eigen merkidentiteit. Als merk moet je goed kijken waar de kracht ligt. Is het merk visueel of is het juist informatief? Heeft jouw merk een jonge doelgroep, dan is Tiktok bijvoorbeeld een goed kanaal. Om antwoord te geven op de vraag of je op ieder kanaal moet inzetten? Nee, dat kost heel veel tijd en energie. Om een goede social media marketing strategie te bepalen, is het belangrijk om te kijken naar jouw doelgroep, op welk social media platform ze zich bevinden en je daarop te focussen! 

Het komt je niet aanwaaien

Veel bedrijven denken dat ze social media marketing er wel ‘even’ bij kunnen doen, maar ook social media marketing kost tijd en energie. Het creëren van goede content, reageren op klanten en interactie tonen bij potentiële klanten en partners kost nou eenmaal veel tijd. Als je het onder de knie hebt en ook het plezier ziet, dan zal je zien dat het uiteindelijk vanzelf gaat en het routine wordt. 

De kunst is om niet telkens een ‘trucje’ te doen, maar blijf jezelf en je volgers inspireren. Verder is het ook ontzettend leerzaam om nieuwe strategieën te testen. Door alle snelle ontwikkelingen en nieuwe features is er genoeg om te testen en uit te proberen. Probeer nieuwe ideeën en zorg dat je inspirerend, vernieuwend en uniek overkomt! Wie niet waagt, die niet wint…

Social media is een sociaal platform en kan bijdragen aan jouw merkidentiteit. Het is belangrijk om goed te bepalen wie je doelgroep is, waar je voor staat als merk en wat je wilt uitstralen. Wees overtuigend en authentiek. Je zult zien dat je door middel van het juist inzetten van social media marketing als merk kan groeien!

Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?

Bekijk dan het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!

“Nullam id dolor id nibh ultricies vehicula ut id elit. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.”

Boudewijn van der Laan

Docent Leaped