Nieuwscase

LinkedIn: Hack het algoritme met deze 10 tips

Social Media
22 december '22
linkedin: 10 tips voor het schrijven van de ideale post

Hoe schrijf je de ideale Linkedin-post?

LinkedIn is een krachtig platform voor marketeers. Voor freelancers is het belangrijk om een goedgevuld netwerk op te bouwen om de volgende opdracht te komen, bijvoorbeeld. Maar ook in de B2B- en B2C-sferen kun je LinkedIn goed gebruiken om mensen te bereiken. Alles valt en staat met een goede post die veel bereik krijgt. Dat klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe maak je een “goede post” en hoe zorg je dat die veel bereik krijgt, wanneer je te maken hebt met veel concurrentie op het platform en een algoritme? In deze blog nemen we je mee langs de elementen van een goede post en de nazorg ervan, zodat ook jij het algoritme van LinkedIn kunt hacken.

linkedin: 10 tips voor de ideale post

De LinkedIn-feed. Hoe werkt het?

Om te kunnen begrijpen hoe je jouw LinkedIn-posts kunt optimaliseren, moet je snappen hoe de feed – en dus ook het algoritme – werkt. Net als op veel andere sociale media, is de standaardinstelling van jouw feed dat hij de “populaire” posts laat zien, in plaats van de meest recente. Zelfs als je de instelling naar “recent” zet, zul je de volgende sessie eerst weer de populaire posts te zien krijgen. Het is dus belangrijk om te zorgen dat je daarin komt te staan.

Gelukkig valt het in de basis wel mee met hoe moeilijk dit is. Uiteindelijk draait het allemaal om interactie en engagement. Hoeveel mensen jouw post zien hangt af van hoe vaak mensen interactie hebben met jouw post. Daarom is het aan de marketeers om hun posts zo in te richten dat anderen een handeling zullen uitvoeren bij de post. Onder interactie verstaan wij bijvoorbeeld:

  • Kliks op “interessant” of een van de andere reacties;
  • Kliks op de media in de post, zoals afbeeldingen, video’s of slides;
  • Commentaar;
  • Reposts (met of zonder eigen bijdrage);
  • Delen van de post.

Maar ook:

  • Kliks op “lees meer”;
  • Langer blijven hangen op de post (ook wel dwell-time genoemd).

Zoals je ziet zijn er verschillende manieren van interactie die jouw LinkedIn-post een boost kunnen geven. En het mooie? Deze kun jij beïnvloeden door jouw post goed vorm te geven.

/

Het bouwen van de ideale post in 8 tips

Het bouwen van jouw LinkedIn-post begint zoals elk marketingbericht met het doel. Wat wil je bereiken met de post? Wat wil je dat mensen doen naar aanleiding van jouw post? Wil je dat ze naar jouw landingspagina gaan, contact met jou opnemen voor een functie of deelnemen aan de discussie over een bepaald onderwerp? Houd daar rekening mee in de tekst en de algemene presentatie.

Echter, om jouw post het bereik te geven dat het verdient, moet je rekening houden met deze tips:

1. Post de content die men wil lezen

Het is heel simpel: plaats jij niet de content waar men niet op zit te wachten, dan zal menig LinkedIn-gebruiker zo over jouw post scrollen. Ongeacht hoe veel tijd en moeite jij in jouw LinkedIn-post hebt gestoken. Dat is zonde van jouw tijd, energie en content.

Er zijn zeven pijlers van veel gebruikte content, namelijk: persoonlijke verhalen, thought leadership, product- en dienstgerelateerde content, content gerelateerd aan de sector, evenementen, employer branding en sociale verantwoordelijkheid

Echter, niet alle pijlers zijn even succesvol. Content gericht op producten, diensten en demo’s doen het in de regel niet fantastisch. Ook hoef je niet veel interactie te verwachten op posts over evenementen die door jou zijn gepland of waar jij met jouw team heen bent gegaan.

Waarvoor lezers wel even stoppen zijn persoonlijke verhalen. Hoe ben jij gekomen waar je nu bent? Heb jij onlangs een gigantische carrièreswitch gemaakt of ben jij al 10 jaar in dienst? Heb jij met jouw bedrijf recent een mooi succes behaald? Gooi het op LinkedIn, want mensen houden van menselijke verhalen. En, ja hoor, zet er een selfie bij! Doet het altijd goed!  

Naast persoonlijke verhalen doen ook thought leadership (het delen van kennis en eigen bijdragen bij nieuws) en employer branding het erg goed op LinkedIn.

2. Probeer eens andere visuele content

Laten we eerlijk zijn: valt een post zonder afbeelding op? Heb jij onlangs nog een post gelezen die geen afbeelding of video bevatte? Begeleidende content als een afbeelding is belangrijk voor de interactie en dus het bereik van jouw LinkedIn-post. Het kan in een oogopslag een indicatie geven van waar de post over gaat.

Maar toch is een afbeelding niet voldoende. Een video post wordt vaak genoemd als een betere vorm, maar het kan nog beter. Sterker nog, op LinkedIn kunnen video posts juist tot wel 50% minder bereik genereren dan een post met een enkele afbeelding. Kijk daarom eens naar andere typen visuele content die interactie stimuleren.

  • Een tekstuele post met meer dan één afbeelding kan jou tot 60% meer bereik geven dan een post met één afbeelding;
  • Carousel posts kunnen voor tot 130% meer bereik zorgen, want mensen moeten door de carousel klikken om alles te kunnen zien. En dat telt ook als interactie;
  • Posts met een poll genereren tot wel 190% meer bereik dan een post met één afbeelding;
  • Plaats je een heel document (Word, Powerpoint of PDF), dan kun je tot wel 240% meer bereik krijgen.

3. Start met een pakkende headline

Dit klinkt als het intrappen van een open deur. Er is immers een reden dat dit artikel begint met “Hack het algoritme met deze 10 tips!” en niet direct opent met de eerste alinea. Toch is dit niet zo vanzelfsprekend op sociale media. Waarom moet het dan wel op LinkedIn?

LinkedIn staat een ruim maximaal aantal tekens toe, maar kapt teksten af na (ongeveer) 140 tot 200 tekens. De rest van de tekst wordt verborgen onder de “lees meer”-knop (of “see more”, wanneer je jouw taalinstelling op Engels hebt staan). Zoals gezegd telt het klikken op “Lees meer” als interactie, wat leidt tot meer bereik. Daarom moet je mensen in deze 200 tekens al weten te trekken met een prikkelende headline. Maar wat werkt goed?

  • Een vraag (Doen posts met afbeeldingen het beter dan video posts op LinkedIn?); 
  • Verrassende data (Video posts op LinkedIn verkrijgen maar 50% tot 80% procent van het bereik van een post met één afbeelding);
  • Een citaat (“Op LinkedIn kunnen video posts juist tot wel 50% minder bereik genereren dan een post met een enkele afbeelding”);
  • Een opvallende zin die ingaat tegen de verwachting (Ik ga nooit meer een video post plaatsen op LinkedIn).

Krijg je het niet voor elkaar om de 200 tekens vol te krijgen? Geen probleem! Als de eerste woorden van jouw post verschijnen voor de “lees meer”-knop is dat helemaal niet erg. Het kan zelfs helpen.

Wat je echter absoluut niet moet doen is deze eerste regel weg proberen te werken met meer dan één witregel. LinkedIn herkent dit en straft dit af. Dat zou zonde zijn.

4. Deel jouw post slim in

Lekker! Nog zo’n open deur! Die gaan we even uitwerken!

In het vorige punt noemden we al dat LinkedIn een ruim maximaal aantal woorden toestaat. Er is dus veel ruimte voor jouw bericht, maar er is zeker iets van een ideaal aantal tekens. Inclusief spaties heb je tussen de 1200 en 1600 tekens om jouw bericht naar jouw publiek over te brengen.

Hoe je die indeelt hangt natuurlijk af van jouw bericht en jouw tone of voice, maar er is een goede manier om de leesbaarheid en het bereik te verbeteren. Als je jouw bericht opdeelt in in sets van 2 á 3 zinnen, gescheiden door een enkele witregel, helpt dat jouw bereik immens. Heb je een opsomming of een samenvatting in jouw post, schroom dan niet om bulletpoints te gebruiken. Wil je de bulletpoints opleuken met emoji? Zeker doen! Emoji helpen ook iets.

5. Gebruik 3 hashtags

Hashtags zijn niet weg te denken uit online marketing. Mensen zoeken op hashtags en komen zo jouw LinkedIn-post en -profiel tegen. Daarom zou je denken: hoe meer hashtags, hoe beter, toch?

Nou, dat is dus niet waar. Het ideale bereik bereik je met 3 hashtags (een reach rate van 100%). Dat betekent niet dat je meer kunt gebruiken, want met 4 hashtags (98%) of 5 (96%) verlies je niet heel veel bereik, maar door buiten deze range treden, schiet je jezelf toch een beetje in de voet.

6. Verdeel je hashtags goed

Omdat je maar 3 tot 5 hashtags hebt, moet je hier verstandig mee omgaan. Het is goed om een aantal standaard-hashtags te hebben voor jouw posts, die veel gebruikt worden binnen de branche, zoals #onlinemarketing. Deze vul je aan met hashtags die relevant zijn voor de post.

7. Links niet (direct) toegestaan!

Soms wil je met een post naar een website op jouw site linken, zodat mogelijke prospects via jouw site converteren tot klant, of gewoon voor verkeer naar jouw landingspagina. Maar LinkedIn heeft natuurlijk liever niet dat mensen hun platform verlaten om naar een andere pagina te bezoeken. Daarom straffen ze links in posts af door het bereik van de post te verminderen. Omdat je zonder de boost van het algoritme het moet hebben van de mensen die onder “recente posts” kijken, zul je mensen mislopen.

Helaas zijn die strafpunten onontkomelijk.

…Maar je kunt ze wel verminderen. En wel op drie manieren:

1. Een thumbnail met hyperlink naar de pagina.

Wat op LinkedIn kan, is het plaatsen van een URL, even wachten tot de thumbnail is geladen en dan de URL weghalen. Op deze manier blijft de thumbnail staan, maar krijg je minder strafpunten omdat je geen link in de post hebt staan (10-20% minder bereik).

2. De link in de commentaren plaatsen.

Ook straft LinkedIn je minder voor het plaatsen van een link in de commentaren. Dit is een veelgebruikte tactiek: zet in de tekst iets als “lees meer in de link in de reacties”, of simpelweg “link in de reacties.” Mensen gaan – wanneer ze geïnteresseerd zijn – naar de commentaren (dat is interactie) en klikken dan op jouw link. Dit biedt vrijheid in de visuele ondersteuning van de post, maar het komt ook met risico’s.
Buiten dat mensen niet naar de commentaren gaan en je leads misloopt, moet je ook oppassen met wanneer je het plaatst. Als hetzelfde account als eerste reageert op de post, reduceer je het bereik met 20%. Omdat je moet wachten tot het eerste commentaar, zien mensen jouw post een tijdje zonder link.

3De post plaatsen en de link er later aan toevoegen.

Je kunt ook de post achteraf wijzigen. Door de post aan te passen na het plaatsen, kun je een link toevoegen. Er zit – net als bij alle methoden – een straf aan verbonden, maar deze is niet zo hoog (slechts een reductie op het bereik van 10%). Pas wel op! Doe dit niet in de eerste 10 minuten na het plaatsen van de post, want dat kan resulteren in een vermindering in bereik van 40%.

8. Betrek mensen en bedrijven met tags

Het betrekken van personen en bedrijven in je LinkedIn-post is een goede zet om het bereik van jouw post te vergroten. Althans, mits zij interactie hebben met de post. Maar laten we eerst kijken naar de positieve kanten!

Elke getagde persoon heeft een positieve impact op de groei van jouw post wanneer deze reageert op jouw post. Dit hoeft niet met een commentaar. Een like is daarvoor al genoeg! Een bedrijfsaccount dat reageert op de tag is dubbel zo effectief.

Het is niet zonder risico. Elke onbeantwoorde tag (van zowel personen als bedrijven) haalt de groei in bereik enorm omlaag. Eén tag zonder reactie vertraagt de groei van de post net zo veel als dat drie beantwoorde tags de post doen groeien. Als iemand ervoor kiest om de tag te laten verwijderen, dan vertraagt dat de groei van de post vier keer zo snel als wanneer ze niet zouden hebben gereageerd. Dat is niet niks, dus wees voorzichtig met tags.

Er is geen risico verbonden aan het taggen van mensen in de commentaren, zolang je niet als eerste reageert op jouw eigen post (want dat vermindert het bereik van jouw post met 40%).

Mijn post staat online. En nu?

Je hebt een fantastische post geplaatst, waar je veel werk in hebt gestoken. Tijd om LinkedIn weg te drukken en achterover te leunen, toch?

Fout! De titel van deze blog had het over 10 tips en we hebben er maar 8 behandeld. De laatste twee tips gaan over de “nazorg” van jouw LinkedIn-post.

9. Reageer op commentaren

Jouw post staat nu online. Dat betekent dat andere mensen jouw post kunnen lezen en – hier komt het – reageren. Of ze reageren, daar heb jij geen controle over, maar wanneer ze dat wel doen, kun jij jouw kans grijpen om de post toch nog meer bereik te geven. Door op alle ontvangen commentaren te reageren in het eerste uur, kun je jouw post een boost in bereik van wel 20% geven. Zonde om te laten liggen! Daarna geven alle commentaren op commentaren 8 tot 10% meer bereik voor jouw post.

10. Geef jouw post de tijd om te groeien

Houd ruimte in jouw contentkalender om jouw posts te laten groeien. Het is erg aanlokkelijk om zo veel content te pushen op jouw social media-kanalen, want met meer content word je meer gezien. En tot op een zeker niveau klopt die gedachte ook wel. Maar post je te snel achter elkaar, beperk je de groei van beide posts.

Twee posts binnen 18 uur van elkaar zien gemiddeld hun bereik 15% krimpen. Bij drie posts binnen die 18 uur zien alle drie de posts 30% minder bereik. Wil jij al jouw posts optimaal laten presteren? Houd je dan aan een maximum van een post per dag, gepost op ongeveer dezelfde tijd.

En daar heb je het, 10 tips om het bereik van jouw LinkedIn-posts te vergroten! “Het algoritme” hoeft geen belemmering meer te zijn voor jouw presence op LinkedIn. Wil jij nog meer weten over hoe je het algoritme kunt gebruiken voor jouw LinkedIn-strategie? Wij hebben veel geleerd uit het Algorithm Report van Richard van der Blom. Deze kun je hier gratis lezen.

Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?

Lees meer over het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!