Nieuwscase

Social media trends voor 2024

AI
Content
Social Media
31 mei '24
uitgelichte afbeeldingen website leaped (900 x 1200 px) (1)

Social media trends voor 2024

Social media evolueert continu. Elke dag duiken er nieuwe platforms op, veranderen algoritmen en passen gebruikers hun gedrag aan. Voor marketeers is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen om hierop in te spelen. Hier zijn enkele trends in social media marketing die je in 2024 ziet en nog kan verwachten dit jaar en in 2025:

1. Opkomst van niche platforms

Terwijl grote platforms zoals Facebook, Instagram en Tiktok nog steeds dominant zijn, zien we een groeiende trend van gebruikers die zich tot niche platforms keren. Niche social media platforms richten zich op specifieke industrieën, interesses of hobby’s. Deze platforms bieden een vertrouwde plek voor een specifieke groep mensen om een band op te bouwen en ervaringen te delen. Denk bijvoorbeeld aan Goodreads, een platform waar boekenliefhebbers kunnen delen wat ze op welk moment lezen en wat hun mening erover is. En Letterboxd, een app voor filmliefhebbers om films te recenseren, te beoordelen en met anderen te communiceren over welke films ze die dag hebben gezien. Door deze platforms kunnen bedrijven zich richten tot specifieke doelgroepen om hun bereik en merkbekendheid te vergroten en de betrokkenheid met hun klanten te verbeteren.

social media trends 2024

2. TikTok als zoekmachine

TikTok wordt door de jongere generatie (Gen Z) gebruikt als zoekmachine. Deze groep richt zich steeds vaker tot TikTok om antwoorden te vinden op verschillende vragen. Denk aan productrecensies, recepten of tutorials. TikTok biedt een snelle en visuele manier van informatie die perfect aansluit bij de korte aandachtsspanne van jonge gebruikers. Daarnaast geeft een video een stukje persoonlijkheid waardoor de betrouwbaarheid van de informatie ook toeneemt. Als marketeer kun je hier gebruik van maken, door bijvoorbeeld als bedrijf verschillende veelgevraagde vragen te beantwoorden in een korte video op TikTok. Zo word je door een breed publiek gevonden en kun je jouw doelgroep uitbreiden.

3. AI content

Overal waar je kijkt zie je tegenwoordig AI-gegenereerde content, oftewel, kunstmatige intelligentie. In video-advertenties worden mensen gebruikt die door de computer gegenereerd zijn, in de bioscoop komen zelfs reclames voorbij met perfect gegenereerde personen. Zelfs de teksten die je leest onder een advertentie kunnen door AI geschreven worden. Als marketeer kun je hier natuurlijk op inspelen. Heb je content ideeën nodig of spellingadvies? Vraag ChatGPT. Heb je een specifiek beeld nodig waarvan je de rechten hebt? Vraag Midjourney. Je kunt ook een stapje verder gaan en AI gebruiken om gepersonaliseerde content te creëren voor je klanten. Dit vergroot de betrokkenheid en klanttevredenheid. Wanneer je dit niet gebruikt, kun je essentiële informatie laten liggen die andere bedrijven wel gebruiken.

ai

4. Micro-influencers

In plaats van te streven naar macro-influencers met volgers tussen de 100.000 en één miljoen, kun je je als merk beter gaan richten op micro-influencers met volgers tussen 5.000 en 50.000. Wat je merkt bij deze influencers is dat hun volgersbasis erg betrokken is bij alles wat hij of zij doet. Ze hebben een sterke band met hun volgers en weten dus precies het soort content wat hun doelgroep wil zien. Dit betekent ook dat micro-influencers een heel specifieke doelgroep hebben, waardoor je daar als bedrijf volledig bij moet aansluiten om met ze te kunnen samenwerken. Als je de juiste persoon hebt gevonden, kan dit een waardevolle en langdurige samenwerking opleveren.

influencer

5. User-Generated Content (UGC)

User-Generated Content, oftewel UGC, is content die de gebruiker zelf maakt waarin een product wordt gepromoot. Een bedrijf kan bijvoorbeeld contact opnemen met die persoon om het ook te mogen delen op hun eigen kanaal. Dit is voor een bedrijf een zeer effectieve en goedkope manier van marketing. Het komt authentiek over omdat het niet een gestileerde foto is, maar juist rauw en spontaan. Bedrijven kunnen hun volgers ook aanmoedigen om content te maken en te delen met hun product, bijvoorbeeld door een hashtag te creëren die iedereen onder hun foto’s kan gebruiken.

Onze online marketing specialisten staan voor je klaar!

Bekijk het traineeship van Leaped of neem contact met ons op om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!