Nieuwscase

Wat is social media marketing? 3 stappen om te beginnen

Social Media
23 mei '22
hoe te beginnen in de online marketing

Wat is social media marketing?

Social media blijft de wereld veranderen en consumentengedrag beïnvloeden. Door het inzetten van social media marketing kun je gemakkelijk verbinding maken met je bestaande klanten én nieuwe klanten bereiken. Het resultaat? Meer brand awareness, meer traffic naar je website en meer conversie. Het kan dus een grote impact hebben. Dit maakt het interessant voor bedrijven om een actieve social media strategie toe te passen. Maar hoe pak je dit aan?

Beginnen met social media marketing

Voor je begint met het daadwerkelijk posten van berichten is het belangrijk een aantal stappen te doorlopen zodat je een goede strategie hebt. Als je schiet, moet je weten waar naartoe; anders schiet je je doel voorbij. Hieronder een aantal vragen die je jezelf echt moet afvragen voordat je begint met social media marketing.

de 3 stappen naar een succesvolle marketing carrière

1 – Wat is je doel?

Bedenk goed wat het doel is van je social media activiteiten. Wil je bijvoorbeeld je brand awareness vergroten, meer verkopen genereren of je community uitbreiden? Het doel bepaalt namelijk welke social media kanalen je het beste kunt gebruiken en welke content je gaat schrijven. Richt je niet op veel doelen tegelijk, maar kies er één of twee die voor jou het belangrijkste zijn.

Het soort content dat je deelt op je social media kanalen hangt dus af van je doel. Bij het creëren van meer brand awareness kun je bijvoorbeeld focussen op de persoonlijkheid en de ‘why’ van je bedrijf. Wil je verkopen stimuleren, dan kun je gebruik maken van promotionele berichten. 

Houd altijd het doel in je achterhoofd om het resultaat te bereiken waar je voor gaat. Wat wil je bereiken binnen een bepaalde periode en wat is daarvoor nodig? Door doelen op te stellen geef je jezelf een duidelijke focus en maken je plan meetbaar. 

2 – Wie is je doelgroep?

Naast het bepalen van het doel van je social media marketing activiteiten, is het ook belangrijk om te weten wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Neem daarom de tijd om onderzoek te doen naar je doelgroep: de informatie die je hieruit haalt is ontzettend waardevol. 

Facebook bijvoorbeeld heeft met 2.7 miljoen actieve gebruikers een ontzettend groot bereik. Veel gebruikers van dit platform zijn 25-34 jaar oud en het aantal ‘boomers’ op dit platform neemt toe. Dit maakt het een aantrekkelijk kanaal om te adverteren, want deze groep heeft gemiddeld meer geld te spenderen. Richt jij je op een jonger publiek, dan kan TikTok een geschikt kanaal voor je zijn. Of bestaat doelgroep vooral uit vrouwen, overweeg dan eens Pinterest (sproutsocial). 

Ook als je al actief bent op social media kan het interessant zijn om onderzoek te doen. Kijk op welke platformen je huidige volgers actief zijn en op welke manier zij zich gedragen op social media. Komen je huidige volgers overeen met jouw ideale doelgroep? Zo niet, dan kan het handig zijn om je strategie te veranderen of om je doelgroep te herformuleren.

3 – Maak het meetbaar

Hebben de acties die je uitvoert het beoogde effect? Dit is een vraag die ontzettend belangrijk is en hiervoor geldt het aloude gezegde: meten = weten! Wanneer je geen data gebruikt, weet je niet welke invloed de acties die je uitvoert heeft. Daardoor wordt het lastig om te bepalen welke maatregelen je wilt behouden en welke acties je het best direct kunt schrappen. 

Maar naar welke cijfers ga je kijken? Welke data belangrijk is hangt af van de doelen die jij hebt gesteld:

  • Wil je meer brand awareness creëren, dan is het verstandig om naar het bereik (aantal views) van je posts te kijken.
  • Wil je meer engagement creëren, kijk dan naar het aantal reacties en shares.
  • Ga je voor het verhogen van je verkopen, kijk dan hoeveel conversies je posts hebben opgeleverd. 

Stel van tevoren op welke KPI’s (key performance indicators) je in de gaten wilt houden om jouw prestaties te meten. Er zijn een aantal plekken waar je interessante data kunt inwinnen. Zo kijk je natuurlijk naar je eigen data: welke posts doen het goed, welke doen het minder, en wat hebben die posts met elkaar gemeen? Kijk ook eens naar concurrenten en stel jezelf daar dezelfde vragen. Maar denk ook in kansen: waar laten concurrenten steken vallen en hoe kan jij hen overtreffen? 

Wanneer je goede analyses maakt en weet welke acties je prestaties laten verbeteren of verminderen, kan je een doelgerichte aanpak hanteren. Zo kan je op een slimme manier jouw content aanpassen, kansen pakken en jouw bedrijf laten groeien!

Aan de slag met social media!

Kortom, je moet drie dingen voor jezelf duidelijk hebben voordat je begint met social media marketing: het doel, de doelgroep en de manier waarop je je prestaties gaat meten. Wanneer je dit alles hebt uitgewerkt kan je de juiste content op de juiste kanalen, met de juiste boodschap plaatsen. Op deze manier creëer je de perfecte social media marketing strategie. Blijf continu je prestaties meten zodat je altijd op de hoogte bent van de ontwikkelingen en je strategie constant blijft optimaliseren. 

Geen tijd om zoveel onderzoek te doen en alle content te creëren voor de uitvoering? Check dan onze beschikbare social media marketing specialisten en laat een Leaped’er voor je aan de slag gaan! Bel gerust en kom erachter wat Leaped voor jou kan betekenen.