Wat is SEO en SEA en hoe pak je dit aan?
Als je een zoekopdracht invoert in een zoekmachine zoals Google dan verschijnt er een pagina met verschillende zoekresultaten. Deze pagina wordt ook wel de SERP genoemd (Search Engine Results Page). De zoekresultaten die getoond worden, zijn te verdelen in twee categorieën: organische resultaten (SEO) en betaalde resultaten (SEA). Als bedrijf wil je natuurlijk gevonden worden in de SERP. Uit onderzoek van Heers blijkt dat slechts 9% van de bezoekers naar de onderkant van de resultatenpagina scrolt en een schamele 0.44% naar pagina 2 doorklikt. Niets belangrijker dus dan op de eerste pagina te komen, en wel zo hoog mogelijk! Met de inzet van SEO en SEA krijg je dat voor elkaar. Maar wat is SEO en SEA eigenlijk en hoe zorg je voor een goede strategie zodat je bovenaan in Google komt te staan?
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Door je te richten op SEO verbeter je de zichtbaarheid in de organische (niet betaalde) resultaten. Zo kun je hoger komen te staan in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Handig, want wel 65% van de gebruikers klikt op een organisch zoekresultaat en wel 31.7% klikt op het eerste resultaat.
Een goede SEO strategie hanteren is een continu proces en vergt veel tijd en aandacht. Dit kost op zijn beurt wel weer geld. Maar het voordeel van SEO is dat je er op lange termijn profijt van hebt en je verder niets hoeft te investering naast tijd en moeite.
Hoe scoor je met SEO?
Hoe hoog je scoort in de zoekmachine resultaten hangt af van een aantal factoren. Een van de belangrijkste is de relevantie van de website. Hoe relevanter jouw pagina is voor de zoekterm die wordt ingevoerd door de gebruiker, hoe hoger je eindigt in de Google resultaten.
Dit is logisch, want een zoekmachine als Google wil dat de gebruiker zo snel mogelijk de informatie kan vinden waar hij naar op zoek is zodat hij de zoekmachine blijft gebruiken. Maar hoe maak je jouw pagina relevant voor Google?
1 – Content is key
De tekst op jouw pagina moet goed aansluiten op de zoekopdracht (relevantie) en moet makkelijk te lezen zijn. Het toevoegen van goede meta-titels en beschrijvingen met een relevant zoekwoord is cruciaal en zorgt ervoor dat de zoekmachine snapt waar jouw website over gaat. Zorg ervoor dat de tekst op jouw pagina uniek, actueel en bondig is en dat de bezoeker eenvoudig door de website kan navigeren. Daarbij is gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk op desktop, maar ook op mobiel!
2 – Zorg voor goede techniek en structuur
Naast de relevantie van jouw pagina zijn de techniek en structuur ook belangrijk. De technische aspecten van de website moeten goed in elkaar zitten. Zo moet de website goed functioneren, snel laden en goed geïndexeerd zijn. Een duidelijke structuur helpt de zoekmachine beter begrijpen hoe de website werkt en uit welke onderdelen deze bestaat.
3 – Autoriteit
Ten slotte telt de autoriteitsscore mee voor je SEO resultaat. De autoriteit zegt iets over hoe goed je backlink profiel is in vergelijking met concurrenten (squareconcepts). Zorg dat veel websites met een hoge autoriteit naar jouw website linken en dat links op jouw website naar goede bronnen verwijzen. Door energie te steken in linkbuilding kan je jouw autoriteit omhoog krikken.
Benieuwd hoe goed jouw website scoort op gebied van SEO? Er zijn tools beschikbaar die je veel kunnen vertellen over je SEO-prestaties, vaak zelfs gratis. Voorbeelden zijn Screaming Frog, MOZbar en Ubersuggest. Probeer het eens!
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising. Zoals de naam al zegt gaat dit om advertenties in de zoekmachineresultaten. Dit betekent dat je in tegenstelling tot SEO, bij SEA wél betaalt om bovenaan in de SERP getoond te worden. Advertenties komen vaak bovenaan de pagina te staan (boven de organische resultaten), maar ook soms onderaan of aan de zijkant. SEA is een snelwerkend middel en je ziet direct resultaat van je investering in de vorm van websitebezoekers (ecommercemanagers). Maar voor goede SEA-resultaten is meer nodig dan enkel budget.
Hoe scoor je met SEA?
Bij SEA betaal je voor een plek tussen de advertenties in de zoekresultaten. Het budget heb je helemaal zelf in de hand en je betaalt alleen als er iemand op je advertentie klikt, dit wordt ook wel cost-per-click genoemd (CPC).
Maar je komt er niet door enkel geld in te zetten. Jouw advertentiepositie hangt namelijk ook af van de kwaliteitsscore en relevantie. Zo kun je met een lager bod zelfs hoger in de resultaten staan wanneer je advertentie relevanter is en een betere kwaliteit heeft dan die van de concurrent.
1 – Het bod
Met het bod bepaal je wat jij betaalt voor een klik. Het bod is geen vaststaand bedrag, maar is afhankelijk van de biedstrategie die jij kiest voor de campagne. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor ‘handmatige CPC’, waarbij je een maximaal bod instelt voor elk zoekwoord. Of voor ‘klikken maximaliseren’, waarbij Google met behulp van algoritmes bepaalt hoe de meeste klikken gegenereerd kunnen worden voor een zoekwoord. Wanneer je hoger biedt dan je concurrenten heb je een grotere kans om getoond te worden tussen de advertenties.
2 – Kwaliteitsscore en relevantie
De relevantie en kwaliteit bepalen grotendeels of jouw advertentie getoond wordt in de resultaten en op welke plaats. Wanneer je advertentie niet relevant is, komt deze sowieso niet in aanraking en wordt je advertentie uitgesloten van de veiling. Ook met een hoog bod kun je dit niet rechtzetten: een relevante ad is dus van cruciaal belang. Wanneer de advertentie wel relevant is wordt dit meegenomen in de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is een score tussen de 1 en 10 en is afhankelijk van een aantal factoren (digitalinside):
- Relevantie: Het is belangrijk dat jouw advertentie goed aansluit bij de zoekwoorden die iemand intypt en dat de advertentie interessant is voor de gebruiker.
- Verwachte doorklikratio (CTR): De zoekmachine kijkt naar de verwachte doorklikratio. Hoe groot is de kans dat iemand op jouw advertentie gaat klikken?
- Ervaring op de landingspagina: Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, moet de pagina waarop hij/zij uitkomt goed aansluiten bij de advertentie. De pagina moet een logisch vervolg zijn op de advertentie en de verwachting die de bezoeker heeft. Ook moet het de informatie verstrekken waar diegene naar op zoek is.
Waar moet je nu op focussen?
SEO en SEA gaan hand in hand. Als je je richt op SEO zul je veel tijd moeten investeren om hoog in de resultaten te (blijven) staan. Bij enkel gebruik van SEA zul je je prestaties snel zien kelderen wanneer je je budget verlaagt. Het optimale resultaat bereik je dus met een combinatie van deze twee middelen, waarbij ze elkaar versterken.
Beginnen met SEO/SEA
De eerste stap naar een grotere online zichtbaarheid door middel van SEO/SEA is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Hierbij analyseer je welke zoekwoorden worden gebruikt door mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Wanneer je weet welke zoekwoorden voor jou belangrijk zijn, kun je je hierop richten bij het uitvoeren van je SEO en SEA activiteiten.
Met de juiste kennis op zak kun je prima zelf aan de slag met het invoeren van je SEO en SEA strategie. Dit kost echter wel tijd en het vergt enige oefening voordat je het goed onder de knie hebt.
Snel resultaat behalen? Schakel dan een professional in. Vind hier onze direct beschikbare SEO- en SEA-specialisten. Of bel ons op 020 528 7208 om te zien wat Leaped voor jou kan betekenen.