Nieuwscase

Waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf?

SEO
27 juni '22
waar een goede seo aan kan bijdragen

Waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf?

Tegenwoordig zit bijna iedereen op het internet. Al deze mensen gebruiken zoekmachines om producten, locaties, antwoorden of zelfs elkaar te vinden. Dit betekent dat de consument via deze weg ook jouw bedrijf online kan vinden, zelfs zonder jouw bedrijfsnaam te weten, zolang je maar hoog in de zoekmachine staat. Hoe? Door middel van SEO.

Waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf?

Tegenwoordig zit bijna iedereen op het internet. Al deze mensen gebruiken zoekmachines om producten, locaties, antwoorden of zelfs elkaar te vinden. Dit betekent dat de consument via deze weg ook jouw bedrijf online kan vinden, zelfs zonder jouw bedrijfsnaam te weten, zolang je maar hoog in de zoekmachine staat. Hoe? Door middel van SEO. Maar deze positie bereik je niet zomaar, concurrentie zit waarschijnlijk ook op het internet en zij willen net zo goed gevonden worden.

Wat is SEO?

SEO, Search Engine Optimization, is het verzamelwoord voor het optimaliseren van je website waardoor je op een organische manier door de doelgroep gevonden worden. In tegenstelling tot adverteren is SEO vaak kosteloos, uiteraard afgezien van gewerkte uren en eventuele kosten met een websitebouwer, en een langere termijn investering. Een succesvolle SEO is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Relevantie van de content
  • On-page content
  • Technische zijde van de website
  • Website autoriteit

Er kunnen meerdere doelen worden bereikt door middel van het inzetten van een goede SEO-strategie. Deze doelen zijn voor ieder bedrijf verschillend en moet vooraf ook worden afgestemd. De meest voorkomende voorbeelden hiervan zijn de naamsbekendheid te vergroten, leads te genereren en de traffic naar de website te verhogen. Een goede eerste stap is daarom om vast te stellen wat je wilt bereiken met je website.

een blog over het belang van een goede seo

Hoe werkt SEO?

1: Zoekwoordonderzoek

Zodra de doelen zijn besproken en zijn vastgesteld kan er een start worden gemaakt met de SEO campagne. Als eerste wordt er een zoekwoordonderzoek gemaakt. In dit onderzoek zullen de onderwerpen naar voren komen waar de huidige bezoekers en mogelijk toekomstige consumenten naar zoeken. Deze zoekwoorden kunnen heel breed uit een lopen.

[Voorbeeld] Stel u heeft een website die Televisies verkoopt. U kunt dan zoekwoorden hebben die variëren van “Televisies” tot “Wat zijn de voordelen van een grotere televisie”.

Uit dit onderzoek zal naar voren komen hoeveel volume de verschillende zoekwoorden hebben. Als er gebruik wordt gemaakt van analyse tools zoals Google Keyword Planner komt er ook informatie naar voren zoals de concurrentie en verschil t.o.v. andere periodes. (Dit laatste kan van invloed zijn als je een product hebt wat seizoensgebonden is of blijkt te zijn.) Zodra dit onderzoek is afgerond heb je een hele lijst met potentiële zoekwoorden. 

Uit deze lijst kunnen zoekwoorden worden gepakt die verwerkt worden in de content van de website. Het is hierbij van belang dat er niet alleen wordt gekeken naar hoge volumes maar ook naar de concurrentie, bruikbaarheid van de zoekwoorden en de relevantie aan je dienst en/of product. In een ideaal beeld zorg je voor een mix tussen korte zoekwoorden met hoge volumes en een aantal longtail zoekwoorden (meerdere woorden in 1 zin) die hoge relevantie hebben.

[Voorbeeld] Een zoekwoord als “Televisies” mag misschien wel duizenden keren gezocht worden op een dag maar er zullen net zowel andere websites ook op dit zoekwoord zitten. Daarbij kan men “Televisie” natuurlijk voor veel verschillende doeleinde zoeken. Denk hierbij aan iemand die online televisie wilt kijken. Dit zijn geen relevante bevindingen alles we zoeken naar personen die een televisie willen kopen.

2: Technische zijde van SEO

Voordat we verder gaan met de content van de website is het belangrijk om eerst te kijken naar de achterzijde hiervan. Dit scheelt veel tijd als dit achteraf allemaal aangepast moet worden. Voor zoekmachines is het de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden dat de websites buiten relevant ook gebruiksvriendelijk zijn. Hierbij kun je denken aan laadsnelheid en leesbaarheid van de pagina. Een belangrijk punt van de afgelopen jaren is de mobiele website. In de komende jaren gaat deze namelijk leiding zijn in de score die Google geeft aan een website. Het is dus van groot belang dat je website ook goed functioneert op een mobiele telefoon. Gezien deze vaak minder snel werken en een kleiner scherm hebben is het dus belangrijk dat bijvoorbeeld afbeeldingen zo klein mogelijk zijn (Het bestand uiteraard, niet het beeld).

Meta teksten

Iedere webpagina maakt gebruik van informatie die voor de lezer niet direct zichtbaar zijn. De zogeheten Meta-informatie, zoals Beschrijving en titels, zijn er om het de zoekmachines makkelijker te maken waar een pagina over gaat. Indien deze niet ingevuld zijn zal Google dit zelf doen met gevolg dat dit mogelijk niet geheel overeenkomt met de bedoeling van de pagina. Het wordt geadviseerd dit daarom altijd in te vullen voor de pagina’s die gevonden mogen worden.

Crawlers

Google werkt met AI’s, genaamd Crawlers, die over een website gaan om te achterhalen waar deze over gaat en zal op basis van die informatie een score toewijzen aan de desbetreffende pagina. De score heeft invloed op de ranking die uiteindelijk op de SERP komt. Je kan als website deze Crawlers helpen door aan te geven wat het doel van een pagina is en welke pagina’s zij wel of juist niet hoeven te bekijken. (In het geval van het laatste zijn dit pagina’s die niet getoond hoeven te worden op de SERP. denk hierbij aan een formulier of andere pop-up). Dit doe je door middel van een Robot.txt. In vele gevallen zal dit in samenwerking met een website bouwer gedaan worden. Op deze pagina staan alle aanwijzingen voor de Crawlers. 

3: Content creëren voor de website

Zodra de achterkant van de website in orde is kan er een start worden gemaakt met de content op de website. Content op een website komt in veel verschillende vormen, zoals blogs, videos of afbeeldingen. De onderwerpen voor deze content zijn te halen uit het onderzoek wat aan het begin gedaan is.

[Voorbeeld] Mocht uit het zoekwoordonderzoek naar voren komen dat gebogen televisies veel gezocht wordt is het een idee om hier content rondom te bedenken. Dit kan wederom erg breed zijn maar zolang het onderwerp overeenkomt met “gebogen televisies”. Voor beeldcontent valt dit terug op het bestandsnaam aanpassen en een Alt-tekst invoeren met dit zoekwoord.

H-koppen

Bij het creëren van tekstuele content zijn er een paar punten extra punten waar rekening mee gehouden moet worden. Op een pagina met tekst haalt Google voornamelijk informatie uit tekst met speciale koppen. Dit zijn de H1, de H2 en de H3. Deze komen overeen met bijvoorbeeld een tekst in een word. H1 is de titel van het stuk, H2 is de titel van de alinea en H3 is de titel van een sub alinea. De lengte van zowel de zinnen en de alinea’s moeten ook beperkte blijven. Dit draagt allemaal bij aan de leesbaarheid van de website.

4: Autoriteit van de website

Het laatste waar Google een website op rankt is de “Autoriteit” van een website. Dit is een score die in principe aangeeft hoe betrouwbaar een website is. Deze score wordt door de volgende punten bepaald:

  • Aantal links naar de website
  • Kwaliteit van de links naar de website
  • De punten zoals hierboven beschreven

Zoals je kan zien zijn de links in dit verhaal erg belangrijk. Dit komt omdat deze links in-direct aangeven aan Google dat jou content goed/betrouwbaar/nuttig is geweest. De andere website toont zijn of haar bezoekers namelijk jouw werk. Hoe meer je van deze verwijzingen hebt hoe meer credibiliteit je website heeft in de ogen van het algoritme. Echter is hoeveelheid hier niet alleen belangrijk. 

De websites  waar deze links vandaan komen is een belangrijke factor. Een link van een groot techbedrijf naar één van de televisies is echter veel relevanter dan een link van een website die reviews plaatst over films. Daarnaast is ook de autoriteit van de andere website van belang. Uiteraard zijn links van andere grote websites meer waard dan kleinere. Al met al zorgt dit er dus voor dat je er voor moet zorgen dat men links van jouw website plaatst.

Dit is op vele manieren te doen, denk hierbij aan:

  • Schrijven van gast-blogs
  • Content creëren die snel gedeeld wordt (Top-lijsten, voor- en nadelen)
  • Informatieve stukken, die erg de diepte in kunnen gaan
  • Hoogwaardige foto’s of ander beeldmateriaal
  • En het promoten van je eigen content, bijvoorbeeld via social media

Belangrijk om te weten dat de afkomst van de link voor Google steeds belangrijker wordt. In het verleden werd er veel gedaan aan link building door zogeheten link chains, dit zijn websites die gecreëerd zijn om alleen maar links mee te verkopen. Google heeft hier ondertussen al veel tegen gedaan en vele gebruikers hiervan hebben veel negatieve invloed op hun score hiervoor terug gezien.

Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?

Bekijk hier het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!