Waarom is een online marketeer onmisbaar binnen jouw bedrijf?
De wereld van online marketing is continu in beweging. De technieken veranderen continu en vragen dan ook om constante aandacht. Het is dus verstandig om een online marketeer in huis te nemen die jou hiermee kan helpen. Maar wat doet een online marketeer nu precies?
Online Marketing wordt verdeeld in de volgende specialismen:
- Social media specialist
- SEO en SEA specialist
- E-mail specialist
- CRO specialist
- Content specialist
- Marketing automation specialist
Social media specialist
Een social media specialist weet alles van Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Snapchat en TikTok. Deze persoon is dan ook op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends binnen deze platformen. Een social media specialist weet hoe je traffic moet genereren en hoe je een campagne uit moet zetten om de merkbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Het is belangrijk dat je weet waar jouw klanten zitten en hoe je die het beste kan bereiken. Een social media specialist kijkt welke soort content voor de meeste interactie zorgt. De geplaatste content is direct meetbaar en kan vervolgens gebruikt worden bij het maken van nieuwe beslissingen, zoals welke platformen en content het beste werken voor jouw product of service.
SEO en SEA specialist
Twee verschillende specialismen, maar wel met hetzelfde doel: zo goed mogelijk vindbaar zijn via Google. Het verschil tussen SEO en SEA zit in de manier van ranken. Met SEO (Search Engine Optimalisation) wil je dat jouw website op een organische manier zo hoog mogelijk rankt in de zoekresultaten. Dit doet de specialist door het uitvoeren van zoekwoordenanalyses, het optimaliseren van de content en gebruiksvriendelijkheid op de webpagina’s, linkbuilding en het in de gaten houden van de nieuwste trends en ontwikkelingen.
Liever een resultaat op de korte termijn? Met SEA (Search Engine Advertising) maakt de specialist de website van een je bedrijf zo goed mogelijk vindbaar door middel van betaalde advertenties. De specialist analyseert de doelgroep, zet zoekwoordrapportages op en zet campagnes op. De resultaten van de campagne worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. Dit zorgt voor een snelle groei in klanten en omzet.
CRO specialist
Wil je dat bezoekers op jouw website een product kopen? Of zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Dan kan je een CRO-specialist inschakelen. CRO staat voor conversion rate optimization, ofwel het analyseren en verbeteren van de websites met als doel om bezoekers te laten converteren. Een CRO specialist analyseert je doelgroep en bepaalt in welke fase van de funnel ze zitten. Door erachter te komen in welke fase ze zitten, wordt de website hier zo goed mogelijk op afgestemd. Op deze manier zal je minder klanten verliezen, als ze bijvoorbeeld in het afrekenproces zitten. Het doel is om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zodat de klant zich zonder problemen over de website kan bewegen.
Marketing automation specialist
Efficiënt te werk willen gaan? Dan is een marketing automation specialist onmisbaar. Een marketing automation specialist automatiseert processen die eerst met de hand gedaan werden. Hierdoor ontvangt de potentiële klant automatisch de juiste content, waardoor de conversie zal verhogen. Dit doet een marketing automation specialist aan de hand van workflows. Deze bestaan uit triggers en taks. Als het systeem ziet dat een bezoeker een bepaalde trigger activeert, dan wordt daar een task aangekoppeld. Als een potentiële klant bijvoorbeeld een contactformulier maar half heeft ingevuld, dan reageert het systeem door automatisch een reminder te sturen om dit alsnog te voltooien.
E-mail specialist
Als jouw e-mails aan klanten weinig gelezen worden, kan een e-mail specialist je daarmee helpen. Een e-mail specialist houdt zich niet alleen bezig met het sturen van mailtjes, maar kijkt ook naar het type mails dat voor jouw doelgroep werkt. Vooral nu is het enorm belangrijk dat jij als bedrijf opvalt tussen de overvolle inbox van je ontvanger. Daarom is het belangrijk om verschillende soorten mails te creëren. Bijvoorbeeld een welkomstbericht, herhaalaankoop-reminder of een back-in-stock-notificatie. Dit zijn relevante, individueel getriggerde berichten voor verschillende fases. Een e-mail specialist kijkt in welke fase de klant zich bevindt. Op deze manier kan de boodschap worden aangepast aan de klant.
Content specialist
Een content specialist heeft strategisch inzicht en weet wat voor soort content het beste werkt voor jouw doelgroep. Een content specialist beschikt over meerdere kwaliteiten binnen online marketing. Bijvoorbeeld het uitvoeren zoekwoordenonderzoek, maar ook blogs schrijven en het maken van visuals. Een content specialist kijkt wat de beste strategie is om jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau te tillen. Wil je meer bezoekers op je website? Een content specialist bepaalt of dat het beste lukt met SEO, social media, e-mail of juist een combinatie.
Welke specialist haal jij in huis?
Online marketing is dus voor meerdere doelen belangrijk die bijdragen aan een hogere omzet. Zo kan een toename in je zichtbaarheid en bereik zorgen voor een toename van je omzet. Het stellen van online doelen en resultaten in de gaten houden is een proces dat niet stopt. Dit betekent dat je strategie regelmatig moet worden bijgesteld. Een online specialist is daarom onmisbaar binnen jouw bedrijf.
Begin vandaag nog met een online marketingstrategie. Weet je wat jouw bedrijf nodig heeft? Of wil je meer informatie?
Bekijk onze beschikbare online marketeers of neem direct contact met ons op!