Nieuwscase

Recruitment Marketing : Wat is het en wat zijn belangrijke aspecten

Recruitment
30 mei '22
waar je rekening mee moet houden bij recruitment marketing

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing – we horen je denken, iets met mensen werven, iets met marketing… Maar wat is het nu precies? Recruitment marketing betreft de fase die voorafgaat aan een sollicitatieproces. Het verwijst naar de strategieën en tactieken die een bedrijf gebruikt om kandidaten te vinden, selecteren en om ze uiteindelijk te binden aan de organisatie. Hiermee wordt er ingespeeld op het gedrag, de interesses, de lifecycle en het leefmilieu van de specifieke doelgroep. Dit gebeurt via verschillende kanalen en verbindt het werk van de recruiter met dat van de marketeer. Op veel punten lijkt het erg op corporate marketing, waar consumenten mee te maken krijgen. Dit komt doordat er bij recruitment marketing – net zoals bij corporate marketing – op social media, content marketing en digitale advertenties ingezet worden. In deze blog bespreken we een aantal belangrijke aspecten van recruitment marketing, zodat jij als bedrijf een duidelijker beeld hebt van wat er van belang is.

alles over recruitment marketing

Employer branding is key

De auteurs van het boek Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand – Waasdorp, Hemminga en Roest – definiëren employer branding als volgt:

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Maar waarom is het zo belangrijk om dit als bedrijf na te streven? Als je als bedrijf in staat bent om jezelf als interessante werkgever neer te zetten, is de kans groter dat je de beste mensen uit de markt kunt halen en uiteindelijk minder verloop van zittende medewerkers hebt. En als resultaat gaat je bedrijf beter functioneren. Het investeren in de aspecten die werknemers belangrijk vinden werpt dus zijn vruchten af. 

Om dit te achterhalen kan je in gesprek gaan met je werknemers, bijvoorbeeld door het doen van een tevredenheidsonderzoek. Vervolgens is het belangrijk dat dit jaarlijks wordt gemeten om te achterhalen of de wensen aansluiten op de ervaringen. Op basis hiervan kan er worden bepaald wat je als organisatie naar buiten wilt brengen naar potentiële nieuwe medewerkers. Employer Branding is om deze reden een belangrijk aspect voor Recruitment Marketing.

Employee Value Proposition (EVP)

Wat aansluit op employer branding is de Employee Value Proposition (EVP). De EVP gaat niet alleen maar om een goed basissalaris, ontwikkelingsmogelijkheden, secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièreperspectieven en een goede werkplek. Steeds vaker gaat de EVP om de waarden en de persoonlijkheid van de organisatie. De EVP is het gezicht van de organisatie en de belofte naar de medewerkers, wat dus ook van groot belang is voor een potentiële nieuwe werknemer.

Het opzetten van kandidaat persona’s

Wat kan helpen om de juiste kandidaat te vinden en aan te spreken is het opzetten van een kandidaat persona. Dit is een weergave van de ideale kandidaat voor één van jouw vacatures. Het opzetten van zo’n persona zorgt ervoor dat je precies weet wat jouw kandidaat drijft en motiveert, welke doelen hij/zij heeft en waar hij naar op zoek is in een nieuwe baan. Het creëren van een kandidaat persona helpt ook om aansluitende content te creëren met daarin verwerkt; de functietitel, de vacaturetekst en de informatie die weergeven wordt op de ‘werken bij’-pagina. 

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen bij het opstellen van een kandidaat persona, en geef dit visueel weer:

  •         Wat is de leeftijd van de kandidaat?
  •         Waar woont deze persoon? Hoe reist de ideale kandidaat graag naar werk?
  •         Welke opleiding heeft hij/zij gedaan?
  •         Waar in de carrière staat hij/zij nu en wat zijn de ambities?
  •         Over welke vaardigheden beschikt deze persoon?

Recruitment video

Om de aandacht van een talent te trekken moet je opvallen. Een van de krachtigste manieren om dit te doen is door gebruik te maken van video. Video kan potentiële kandidaten een kijkje geven achter de schermen. Hierbij kun denken aan een verhaal waarin je huidige medewerkers de hoofdrol geeft.

Het gebruik van video jouw bedrijf tot leven en helpt hierdoor werkzoekenden om beter te beslissen of de baan bij ze past. Uiteindelijk blijft er een groep met de meest geschikte kandidaten over. Het maken van een recruitment video hoeft niet duur of moeilijk te zijn – maak bijvoorbeeld met een smartphone een video van de werknemers of de werkplek.

Online marketing

Wanneer je deze aspecten hebt uitgewerkt is het tijd om ze te communiceren naar de buitenwereld om zo nieuwe werknemers te werven. Dit kan je doen door campagnes te voeren rondom jouw vacatures. Deze potentiële nieuwe werknemers zijn te bereiken door een combinatie van vakinhoudelijke media, specifieke carrièresites, social media, social media ads en search in te zetten.

Het is belangrijk om grondig onderzoek te doen naar waar jouw ideale kandidaat actief op zoek is naar vacatures. Met het maken van de persona´s heb je kunnen achterhalen wie je precies zoekt, en zo kun je met deze informatie nagaan op welke kanalen deze doelgroep zoekt. Het gaat erom dat je jouw vacature promoot met de optimale mediamix, om zo de ideale kandidaat te bereiken, te boeien en te binden. Kies voor de vacaturesite die het beste past bij de openstaande functie én die goed bij jouw bedrijf aansluit. Daarnaast kan je de vacature en recruitment video delen via de social media kanalen waar jouw doelgroep actief op is.

Dus; met recruitment marketing spreek je op het juiste moment de juiste kandidaat aan. En door middel van online marketing kan jij de juiste acties in te zetten en de ingezette media verder optimaliseren. Een zeer effectieve combinatie.

Lees ook eens ons blog over hoe jij de juiste online marketeer vindt voor jouw bedrijf!

Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op