Nieuwscase

De 5 social media trends van 2022

Social Media
19 september '22
social media trends in 2022

Ben jij op de hoogte van de 5 social media trends van dit moment?

Het is wel duidelijk dat de populariteit van social media blijft toenemen. Wereldwijd met meer dan 3,7 miljard gebruikers op alle social netwerken. Welke social media trends heersen nu in dit steeds veranderende landschap?

Social media blijft een van de belangrijkste kanalen voor online marketing. Ook is het een van de kanalen die het meest verandert. De grote platformen maken plaats voor nieuwe platformen en het gebruik van sociale media beweegt mee met de nieuwe generatie. Om bij te blijven hebben wij voor jou elke social media trend uit de top 5 van 2022 op een rijtje gezet.

De top 5 social media trends:

  1. Creators maken de dienst uit
  2. Video content blijft domineren
  3. Social commerce blijft zich uitbreiden
  4. TikTok, de nieuwe marktleider?
  5. Augmented reality

Trend #1: Creators maken de dienst uit

Meer dan ooit tevoren hebben de creators een enorme invloed op hun doelgroep. Social-mediaplatformen worden gemaakt of gekraakt door de mate waarin de creators het platform van unieke/aantrekkelijke content voorzien. Afgelopen jaar heeft vrijwel elke onderneming in de markt een creator funds opgezet om creators en influencers te verleiden. Er worden steeds meer nieuwe features gelanceerd die deze creators in staat stellen om geld te verdienen met hun content. Dus ook in 2022 is marketing door middel van influencers blijven stijgen. Alleen werken marketeers nu niet alleen samen met 1 á 2 influencers/creators, maar met een heel team van kleine, relevante niche-creators. Dit type creators en influencers genereert veel meer betrokkenheid (ER) en kost veel minder. In de toekomst zullen steeds meer marketeers deze strategie gebruiken.

Trend #2: Video Content blijft domineren

Het creëren van video-inhoud blijft één van de meest boeiende vormen van inhoud. Uit onderzoeken is gebleken dat in 2022, 82% van alle content bestaat uit videocontent. Dit laat duidelijk zien hoe belangrijk het is als merk om videocontent te gaan gebruiken om relevant te blijven in het sociale media domein. Videocontent zal in de toekomst de sociale media domineren. Echter, bij het creëren van videocontent is het belangrijk om in gedachten te houden dat de inhoud in een lange vorm niet langer de juiste keuze is. Het succes van Stories, Reels en TikTok laten beseffen dat boeiende korte video’s nu de voorkeur van consumenten hebben.

Trend #3: Social Commerce blijft zich uitbreiden

In 2022 wordt de mogelijkheid om producten rechtstreeks via social media te kopen een norm. Er wordt zelfs verwacht dat de social commerce-industrie in 2025 €80 miljard waard zal zijn. Van Instagram Storefronts tot shoppable posts, sociale netwerken evolueren voortdurend om Retail platforms te worden. Merken en marketeers zullen in hun verkoopstrategieën het gebruik van social commerce moeten opnemen. Het is van groot belang dat er goed over na wordt gedacht bij het ontwerpen van de gebruikerservaring. Het doel is immers om een wrijvingsloze winkelervaring te creëren. Wanneer de potentiële klant moet overschakelen naar een website tijdens het browsen op sociale media, kan dit al snel als een klik teveel worden ervaren.

Trend #4: Tiktok, de nieuwe marktleider?

Het is niemand ontgaan: TikTok heeft een onmiskenbaar snelle groei doorgemaakt. Momenteel ligt de koers van het platform om de mijlpaal van 1,5 miljard gebruikers te bereiken aan het einde van 2022. Door de snelle groei is het gemakkelijk om aan te nemen dat het een voorbijgaande rage is. Maar dat lijkt niet het geval te zijn. Met meer dan 1 miljard dagelijkse bezoekers wereldwijd, is TikTok van grote waarde in het bereiken van mogelijke potentiële klanten. Ondanks dat is het een feit dat slechts 6,23% van de bedrijven momenteel TikTok gebruikt.

Trend #5: Augmented reality

Bedrijven maken steeds meer gebruik van Augmented reality (AR) om producten te laten testen voordat ze deze kopen. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat in 2025 de AR en VR een omzet van 161,1 miljard zal bedragen. Augmented reality is ook effectief geweest voor de bottom line van een bedrijf. De clicktrough rate bij aankopen kan door gebruikt te maken van AR met 33% worden verbeterd.

De voordelen van augmented reality:

  • Vanwege de rijke user experience zorgt het voor meer interactie met je doelgroep
  • De waarde van producten en merken wordt door AR vergoot
  • Je onderscheid ten opzichte van de concurrent
  • Het bieden van gepersonaliseerde winkelervaring voor jouw gebruikers
  • Laagdrempelig voor de consument
  • Het biedt de mogelijkheid om altijd details van producten te tonen

Welke van deze social media trends zie jij volgend jaar hun plaats behouden tussen de grootste trends? Hoeveel gebruik jij er al?

Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?

Lees meer over het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!