De opmars van AI en het effect op de marketing.
Sci-Fi biedt voldoende doemscenario’s wanneer het gaat om AI, ofwel kunstmatige intelligentie. Machines die niet alleen onze taken overnemen, maar het sneller en beter kunnen dan wij. Met de opmars van kunstmatige intelligentie, zoals een tekstgenerator ChatGPT, betekent dat voor contentmarketeers dat ze worden vervangen, of blijft de menselijke hand toch nodig?
Veel mensen gebruiken al een tekstgenerator als ChatGPT. Voor de lol, maar ook in de educatie en in het bedrijfsleven. Even een e-mail schrijven, een korte blog, of caption voor jouw post op sociale media, het is toch wel erg makkelijk als een kunstmatige intelligentie (of AI; artificial intelligence) het even voor jou kan doen. Zeker als je meer te doen hebt, wil je geen uren kwijt zijn aan het opstellen van een goede tekst. Dan is zo’n nieuwe AI die tekst voor je kan schrijven toch wel erg handig. Maar hoe nieuw is het? En hoe werk je ermee?
De opmars van AI
2022 was het jaar waarin door AI “getekende” kunstwerken groeiden. Text-to-image generatoren, waarmee je op basis van een prompt indrukwekkende afbeeldingen kunt genereren. Applicaties als DALL·E 2 (de opvolger van OpenAI’s DALL·E uit 2021), Stable Diffusion (Stability AI) en Midjourney maken de meest indrukwekkende afbeeldingen (zolang je ze niet vraagt handen te weergeven).
Nog veel langer bestaan text-to-text generatoren: lerende machines die tekst genereren op basis van input. Bekende voorbeelden zijn Cleverbot, de opvolger van Jabberwacky, kon in de vroege jaren 2010 al op grote schaal praten met gebruikers. Door het herkennen van kernwoorden en patronen, kan Cleverbot praten door zinnen van gebruikers te gebruiken in andere gesprekken. Dit had echter als resultaat dat gesprekken ongemakkelijk verlopen en je soms in cirkels praatte.
Tekstgenerator in de marketing
Online marketeers zagen al snel kansen met AI voor hun copywrite-taken. Zo werd voor de komst van ChatGPT al veelvuldig gebruik gemaakt van Copy.AI om (SEO-)teksten te schrijven. Met deze tool kun je invullen wat voor soort tekst je wilt genereren en wat de belangrijkste punten waren. Met deze informatie draait de tekstgenerator een stuk copy uit die afgestemd is op jouw eisen. Echter is Copy.AI beter afgesteld voor korte stukjes copy.
In 2022 lanceerde OpenAI de chatbot ChatGPT als prototype. Het duurde niet lang voor dit veel bekijks trok. Een geavanceerdere AI die – naast het nabootsen van een menselijk gesprek – hele teksten, zoals verhalen en scripts, maar ook computerprogramma’s kan schrijven. En dat veel sneller dan een copywriter.
Het is niet gek om je dan als Will Smith in I, Robot (2004) te gaan voelen; sceptisch, misschien wel bedreigd. Het is begrijpelijk als je je dan vastklampt aan de bestaande methoden, Maar is het wel zo man vs. machine als dat het lijkt? Of zijn deze ogenschijnlijke AI-gedreven generatoren toch nog afhankelijk van de online marketeer en moeten we het echt zien als een tool?
Prompts: voeding voor AI
Voordat je bij een plaatsklare tekst bent, moet je weten hoe je deze zo efficiënt mogelijk uit het systeem kunt laten rollen. Hoe futuristisch een tekstgenerator als ChatGPT ook klinkt, we leven nog lang niet in een tijdperk waarin AI volledig autonoom kan creëren.
Om iets zinnigs uit een generator te halen, voed je het prompts. Een prompt is de informatie op basis waarvan je de afbeelding of tekst wilt genereren. Om het (vrij letterlijk) te illustreren, nemen we een zijstap naar Stable Diffusion, de eerdergenoemde beeldengenerator.
Stel, we willen een afbeelding van een bos. Zo simpel als dat. We vullen in “a forest” als prompt en klikken op “generate image”. Binnen enkele seconden krijgen wij vier afbeeldingen met daarop een hoop bomen op een mossige of begroeide ondergrond.
Dat lijkt te kloppen. Dat is zeker een bos.
Specificatie is het sleutelwoord
Maar wat als je iets warmers wilt? Je schrijft bijvoorbeeld voor een blog voor wandelaars en werkt aan een artikel over wandelen in tropische klimaten. Werkt deze afbeelding dan? Nee, zou ik zeggen. Dus laten we gaan kijken naar “a rainforest” en wat voor resultaten ons dat geeft.
Het is zeker een regenwoud. De bladeren en kleuren doen veel tropischer aan dan in de vorige afbeelding. Maar onthoud: je werkt aan een blog voor wandelaars, dus je wilt ze aanspreken met content die hen aanspreekt. En wil je dat meer mensen daar naartoe gaan? Dan moet het ook aantrekkelijk zijn.
Dus specificeren we het verder. We veranderen de prompt van gewoon “een regenwoud” naar een veel specifieker prompt. “Een man die wandelt in een tropisch regenwoud. De zon schijnt door het bladerdak.”
Zoals je ziet zijn we heel veel verder dan bij ons eerste prompt. Het is nog steeds een bos, maar niet langer is het het lege loofbos in het gematigd klimaat waarmee we begonnen. Voor een blog over wandelen in tropische klimaten past dit al veel beter.
Voed de tekstgenerator de juiste informatie
Zoals je net hebt gezien is het belangrijk om de AI precies te vertellen wat jij nodig hebt. Vraag jij om “een boswandeling” met een wandeling in de jungle in je hoofd, dan kan het zomaar blijken dat jij niet de juiste kleding hebt meegenomen voor jouw daadwerkelijke bestemming.
En zo werkt het met tekst ook.
Een AI kan een hoop, maar wat het niet kan is correct gokken wat jij nodig hebt. Met elke interactie moet de AI opnieuw kennis met je maken. Het kent jou niet, jouw bedrijf niet en jouw tone-of-voice niet. Voer jij de tekstgenerator niet voldoende informatie, schrijft het dus niet de tekst die jij voor ogen hebt. Het blijft een machine die brandstof nodig heeft. En om efficiënt te kunnen draaien, heeft het de juiste brandstof nodig.
Om de juiste tekst te krijgen, moet je de tekstgenerator dus best veel informatie voeden. Het type tekst dat je wilt dat het schrijft, het publiek welke de AI in de juiste tone of voice moet aanschrijven en het aankaarten van de USP’s zijn slechts een greep uit waarvoor de AI jouw hulp nodig heeft.
Hoe gebruik je een tekstgenerator efficiënt?
Zoals je ziet lijkt een tekstgenerator een bijna-magisch hulpmiddel bij het schrijven van teksten. Zeker als je geen copywriter in huis hebt, is het een goed hulpmiddel om ogenschijnlijk sneller teksten te schrijven. Het vereist wat werk – en begrip van de tool – maar dan heb je wel iets.
Maar hoe kun je dit goed aanpakken? Hier is een aantal tips om vat te krijgen op de AI.
1. Tekstgenerator ChatGPT is eigenlijk een chatbot
Net als Jabberwacky en Cleverbot is ChatGPT in de basis niets meer dan een geavanceerde chatbot. Het is een AI dat is ingericht om mensen van een zo realistisch mogelijk gesprek te voorzien. Daarom is ChatGPT beter ingesteld op volzinnen dan korte prompts waarin je aangeeft wat je wilt terugzien in de tekst.
Schrijf je alleen maar “blog over AI”, “handleiding tekstgenerator” en “doelgroep: online marketeers”, krijg je een nogal verwarrend gesprek. Praat tegen de chatbot en geef het voldoende context om mee te werken.
2. Elk gesprek is een nieuw begin
Ieder nieuw gesprek dat je begint met ChatGPT is precies dat: een nieuw gesprek. ChatGPT leert van jouw vorige gesprekken, maar onthoudt niet wat het de vorige keer voor jou heeft gedaan. Waar de barman jouw vaste bestelling na een paar bezoeken wel weet, herkent ChatGPT jou niet en weet het niet wat je wilt. Heb jij (onderdelen van) prompts die goede resultaten opleverden? Sla ze op en hergebruik ze, want de A.I. doet dat niet.
3. Speel een rol
Een beproefde methode voor goede resultaten is het rollenspel. ChatGPT is zoals gezegd een chatbot, getraind op het simuleren van een gesprekspartner. Om het meeste uit de AI te halen is door ertegen te praten als de doelgroep waarvoor je schrijft.
Laten we ons eens verplaatsen in een toerist die in Amsterdam op zoek is naar een leuke, toeristische trekpleister.
Geef het geen opdracht als “Geef goede toeristische trekpleisters in Amsterdam” zonder context. Wat het dan doet is dat het je een lijstje geeft van verschillende trekpleisters in Amsterdam. Dat is wel wat je vraagt, maar niet gespecificeerd op jouw doelgroep.
Dit is een lijstje dat je – en nog belangrijker, jouw lezers – zo van de Google SERP kunnen aflezen. Laat het daarom de rol spelen van een gids. Jij geeft aan dat ChatGPT een gids is en dat je naar hem toe komt voor suggesties voor trekpleisters op basis van jouw interesses. Ook vertel je hem dat je soms iets al bezocht hebt en dat je dat leuk vond, waar de tekstgenerator dan vergelijkbare suggesties voor doet.
Laten we onze belofte aan de AI nakomen en doorvragen over suggesties vergelijkbaar met de Oude Kerk.
ChatGPT heeft feilloos door dat wij op zoek zijn naar Middeleeuwse bouwwerken met een interessante omgeving. Ik vind de Westerkerk wel een goed idee.
4. Regeneratie
Voordat we op pad gaan, willen we nog wel even een heel erg belangrijke vraag stellen aan de AI gids. Want als we gaan klimmen, moeten we onszelf wel een moment gunnen om bij te komen met een drankje.
En daar heb je het: een lijstje met 5 cafés, waarvan enkele toegespitst op onze eerdere verzoek. Maar, net als ons vorige resultaat, is het in lijstvorm. Dat wil je niet wanneer een gids tegen je praat, laat staan wanneer je een artikel wilt schrijven. Daarom is de knop onderaan erg interessant.
Wanneer je op “Regenerate response” drukt, schrijft hij zijn reactie opnieuw.
En daar heb je het. Niet alleen is het geen lijstje, maar ook gedraagt de AI zich nu als een gesprekspartner, inclusief de “Leuk dat je de Westerkerk gaat bezoeken.” Dit kun je gebruiken om jouw tekst meer te specificeren naar hoe jij hem wilt weergeven in jouw blog.
5. Blijf proberen, want ChatGPT blijft leren
ChatGPT is een nog jonge AI. Ondanks dat het pas in november 2022 werd gelanceerd, heeft het een indrukwekkende database en genereert het gedetailleerde antwoorden. Er is geen garantie dat het met twee of drie generaties de teksten genereert die jij wilt. Daarom moet je veel blijven proberen om de juiste tekst te krijgen.
Het is goed om je bewust te zijn van de huidige limieten van ChatGPT. Zo staat er momenteel een disclaimer dat ChatGPT beperkte kennis heeft over wereldgebeurtenissen van na 2021. Ook moet je altijd even de feiten nalopen, want hoewel ChatGPT wordt gemodereerd, kan er feitelijk onjuiste informatie uit de tekstgenerator komen. Daarom moet je nooit klakkeloos copy overnemen dat door een AI-brein is gegenereerd en er altijd met een menselijk brein overheen gaan.
Conclusie
Hoewel ChatGPT als tekstgenerator een indrukwekkende tool is die het werk (en leven) van marketeers enorm makkelijk kan maken, is het nog geen tool dat contentmarketeers spoedig zal vervangen. Als die tijd al komt, want hoe prominenter deze tools ook zullen worden, een AI die jouw publiek beter kent dan jij is voor nu science fiction.
Maar tot die tijd is het interessant om de ontwikkeling te blijven volgen en de toepasbaarheid te blijven overwegen.
Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?
Lees meer over het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!