Nieuwscase

Maak je website gebruiksvriendelijk: 5 tips

UX
12 april '23
header blog maak je website gebruiksvriendelijk

Hoe maak jij je website optimaal voor gebruikers?

Er zijn tussen de 1.5 en 2 biljoen websites wereldwijd en dit aantal groeit per seconde. In Nederland gebruikt ongeveer 90% van de mensen dagelijks internet. Jouw website zal dus niet de eerste zijn die zij bezoeken. Mensen hebben verwachtingen van websites, bijvoorbeeld een snelle laadtijd, gebruiksvriendelijkheid en gemak.

Je website is dé plek waar je klant een conversie verricht. Of het nou een aankoop is, het aanvragen van een factuur of het inschrijven van een nieuwsbrief, het is belangrijk dat dit voor de klant gemakkelijk gaat. Het kan best zijn dat je website nog een boost kan gebruiken. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet hoe jij je website kunt verbeteren naar een gebruiksvriendelijke website.

Tip 1: Visueel aantrekkelijk

De eerste indruk van een website is belangrijk. Over het algemeen geldt op een website dat het simpel moet blijven. Zo wordt een bezoeker niet overweldigd met informatie en weet de bezoeker gelijk waar de website over gaat. Voeg bijvoorbeeld duidelijk USP’s toe of zet goede call to actions neer, maar overweldig niet met de hoeveelheid informatie. 

Mensen zullen je website scannen, dus lange teksten zijn niet handig. Je maakt je tekst scanbaar door het gebruik van bulletpoints en kopjes. Daarnaast is voldoende witruimte tussen je teksten belangrijk. Vier tot vijf regels per alinea is een goede maat om aan te houden. Als je beeldmateriaal tussendoor gebruikt, wat ook een goede manier is om teksten scanbaar te maken, is het belangrijk dat dit relevant beeldmateriaal is. 

Zorg ervoor dat je teksten goed te lezen zijn. Gebruik een duidelijk lettertype en niet meer dan drie soorten. Ook inhoudelijk dienen je teksten duidelijk te zijn voor je doelgroep. Is je doelgroep onbekend met het onderwerp, gebruik dan niet te veel vaktermen en leg lastige begrippen uit. Het is belangrijk dat je betrouwbaar en geloofwaardig overkomt. Wees dus eerlijk over producten, materialen en prijzen en zorg dat al deze informatie goed te vinden is. 

Bonus tip: Als je in je tekst gebruik maakt van hyperlinks, naar andere pagina’s of andere websites, dan is het voor SEO goed om je links een zinvolle tekst te geven. Gebruik dus niet “klik hier” of “link” als link, maar verwerk de link in een goede zin.

Tip 2: Kleurgebruik

Ook bij de kleuren op een website is het belangrijk om het rustig te houden. Veel felle of verschillende kleuren kunnen overweldigend zijn. Gebruik niet meer dan twee tot vijf soorten kleuren. 

Daarnaast is het met de keuze voor kleuren goed om rekening te houden met mensen die kleurenblind zijn. 8,5% van de mensen in Nederland hebben een vorm van kleurenblindheid. Is voor hen de website ook duidelijk en kunnen zij goed onderscheidt maken?

Bonus tip: ga eens na wat de kleuren op jouw website betekenen in de kleurenpsychologie. Op internet is hier veel over te vinden. Op deze manier kun je er snel achter komen waar mensen de kleuren op jouw website mee zullen associëren. Zo betekent bijvoorbeeld de kleur oranje warm en vriendelijk maar ook goedkoop en de kleur blauw vertrouwen en intelligentie maar ook afstandelijk. Wat wil je dat mensen voelen bij jouw website en welke kleuren passen hierbij?

Tip 3: Gebruik je instinct

Tussen al die miljoenen websites zijn er overeenkomsten. Hierom zijn er een aantal dingen op een website die instinctief moeten kloppen. Denk zelf eens aan waar je opzoek gaat op een website naar contactinformatie. Waarschijnlijk kijk je onderaan de pagina. Als je naar de homepagina wil, klik je op het logo bovenaan de website. 

Andere dingen die bij websites vaak op dezelfde plek staan zijn de navigatiebalk en de zoekbalk bovenaan de pagina. Vraag eens aan iemand die je website niet goed kent of die alle logische informatie op de juiste plekken kan vinden. Wellicht kun je nog iets aanpassen aan je website zodat bezoekers gemakkelijk aan informatie kunnen komen. 

Tip 4: Duidelijke navigatie

De navigatie is de basis van je website, een belangrijk onderdeel dus. Ook bij navigatie is het goed om te denken aan je doelgroep. Willen ze zich graag inlezen over een dienst of product of willen ze het liefst gelijk een offerte aanvragen. Op deze manier kun je nagaan welke informatie ze het snelst willen vinden. 

Categoriseer je content in verschillende thema’s. Kies hierbij uit welke thema’s hoofdthema’s zijn, de thema’s waar je doelgroep snel bij wil, en welke subthema’s zijn. Subthema’s zijn bijvoorbeeld de vacatures of de contactpagina. Je kunt je navigatie nu indelen, waarbij de hoofdthema’s gemakkelijk te vinden zijn. De subthema’s kun je in bijvoorbeeld een dropdown-menu indelen op je website. 

Zodra een bezoeker heeft geklikt op een kopje, is het fijn als die weet waar die zich bevindt op een website. Gebruik hiervoor een kruimelpad, en zorg dat hierin een duidelijke volgorde zit. 

Tip 5: Gebruiksvriendelijk op mobiel

Houd er rekening mee dat tegenwoordig de meeste websites worden bezocht via een mobiel. Je website dient dus niet alleen snel en gebruiksvriendelijk te werken voor een desktop, maar ook zeker op een mobiele telefoon of tablet. Je kunt via verschillende tools achterhalen of jouw website op dit moment geschikt is voor mobiel.

Als eerst kun je dit natuurlijk op je eigen telefoon checken. Kijk naar hoe gemakkelijk de website laadt en of alle teksten en foto’s goed te lezen zijn. Ook is het belangrijk om na te gaan of de navigatiebalk goed werkt. Google heeft een tool die test op mobiel vriendelijkheid. 

De tool PageSpeed insights kan laten zien hoe snel onderdelen van je website laden en wat hierbij gewenst is, voor desktop én mobiel. Je laadtijd is goed als deze onder de twee seconden zit. Het is niet alleen belangrijk voor je gebruiksvriendelijkheid dat je website snel laadt, maar ook voor SEO. In ons blog waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf? lees je daar meer over.

Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?

Lees meer over het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!