Kies jij voor trends of voor duurzaamheid?
Waarom zit je als bedrijf op social media? Vind je dat je daar moet zijn omdat iedereen het doet? Of vind je dat diverse platformen kunnen bijdragen aan jouw bedrijf en zo de juiste doelgroep kunnen bereiken? Wij zijn van mening dat je écht het verschil kunt maken op social media.
Kies jij voor trends of voor duurzaamheid?
De kracht van online en social media heeft zich de afgelopen twee jaar wel bewezen. Doordat het hele land op slot ging door Mr. Corona werden we gedwongen om alles online te doen. Urenlang vergaderingen via MS Teams, Google Meet of Zoom. Ook social media heeft een hele ontwikkeling ondergaan. Er werd veel geïnvesteerd in diverse platformen om de laatste zomerkleding en kerst outfits te verkopen, omdat de winkels gedwongen werden om te sluiten.
Nu de Corona tijd zo goed als voorbij is, zetten veel bedrijven hun social media strategie door, maar speel jij als bedrijf in op trends of ga je voor een duurzame strategie? Of kies je voor beide?
Waarom zit je als bedrijf op social media? Vind je dat je daar moet zijn omdat iedereen het doet? Of vind je dat diverse platformen kunnen bijdragen aan jouw bedrijf en zo de juiste doelgroep kunnen bereiken? Wij zijn van mening dat je écht het verschil kunt maken op social media. Belangrijk is dat je kritisch blijft!
Keep it simple!
De kracht van social media is eenvoud. Jij hebt de oplossing (product/dienst) voor het probleem (doelgroep). Probeer dit zo eenvoudig mogelijk te presenteren op social media. Houd het luchtig en inspireer je doelgroep. Zo behoud je je volgers en groei je door. Wanneer je het ingewikkeld maakt, raak je juist de volgers kwijt.
Alle neuzen in dezelfde richting
Het is belangrijk dat jij en je team een belangrijke doelstelling hebben en deze niet uit het oog verliezen. Alleen daarmee behoud je de strategie en focus. Creëer een duidelijke boodschap voor je klanten en zorg ervoor dat het hele team de neuzen dezelfde richting op hebben staan. Wat wil je uitstralen en bereiken? Zorg dat dit overal te zien is. Ook op social media; wissel niet elke dag van contentstrategie, maar houdt vast aan je doel. Hierdoor creëer je eenheid en dit is goed voor je branding. Daardoor ontstaat er herkenning en dit is goed voor de volgers.
De bovenste punten gingen vooral over de langetermijnstrategie, maar hoe zit dat met trends. Moet je er wel aan meedoen? Of moet je ze voorbij laten gaan? De vraag: ‘wat is trending?’ is helemaal niet zo relevant. De vraag moet zijn: ‘Waar kan ik het verschil maken?’ En daarbij kunnen trends zeker helpen. Want het klopt, er zou d’r zomaar eentje tussen kunnen zitten die voor jouw organisatie super relevant is.
Experimenteer
Je hebt je basisstrategie bepaald, dan kun je nu losgaan met het publiceren van content. Naast je basisstrategie kun je ook experimenteren met trends, denk aan de Reels op Instagram, TikTokfilmpjes of stories op Facebook. Pas wel op dat je social media niet één en al experimenteren wordt, maar af en toe kun je best kijken wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep. Dankzij de enorme hoeveelheid aan data kun je zien hoe jij het beste online kunt groeien.
Durven
Door een goede contentstrategie neer te zetten en dit door te voeren in je gehele business, kom je soms voor gewaagde keuzes te staan. Durf deze aan! Alleen door een goede branding neer te zetten in je gehele bedrijf en dit volledig naar buiten uit te stralen, word je herkenbaarheid het grootst! Ook de uitingen op social media horen daarbij! Alleen door hierop in te spelen bereik je een duurzame strategie en dat is maar net wat jij wilt!
Jouw bedrijf, jouw boodschap en jouw strategie op één lijn.
Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?
Bekijk dan het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!
“Nullam id dolor id nibh ultricies vehicula ut id elit. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.”
Boudewijn van der Laan
Docent Leaped