Hoe kan goede content bijdragen aan jouw online marketingstrategie?
Een belangrijk onderdeel binnen marketing is contentmarketing. Influencers en content creators zetten hier vol op in, maar wat is nu contentmarketing? En hoe kan goede content bijdragen aan jouw online marketingstrategie? “Contentmarketing draait om ervaringen. Ervaringen van klanten, gebruikers en merkbelevenis. De content is het hart van de interactie tussen aanbieder en afnemer. De gedachte hierachter is dat men jouw webshop gaat zien als betrouwbaar en waardevol. Door het wekken van vertrouwen en sympathie, word je beloond met klantentrouw en publiciteit.”
Dé basis van het creëren van content
Er zijn een aantal onderdelen ontzettend belangrijk om ‘goede’ content te creëren voor je bedrijf.
Om een goede basis neer te zetten is het goed om naar de volgende punten te kijken;
- Doelen stellen
- Positionering
- Klantenreis
- Kanalen
Doelen stellen
Waarom ga je aan de slag met contentmarketing? Welke risico’s zijn er verbonden aan contentmarketing? Door de juiste doelen te stellen, creëer je draagvlak. Hierdoor ontstaan er handvatten om jezelf te sturen en scherp te houden.
Positionering
De positionering, De kracht en het verhaal van jouw merk, is natuurlijk ook het fundament van contentmarketing. Sta daarom stil bij de vertaling van jullie positionering naar contentmarketing. Welke content past bij jullie positionering? Welke tone of voice sla je aan?
Klantreis
Zorg dat je het aankoopproces van jouw doelgroep goed onder de loop hebt genomen. Bepaal welke behoefte de doelgroep heeft in de verschillende fasen of kijk naar de afhaak-momenten waar goede verkoopargumenten het verschil kunnen maken. Dit zijn leerzame onderdelen. Hier kun je jouw contentplanning op toepassen. Bekijk ook vooral wie jouw doelgroep is.
Kanalen
Welke kanalen gebruikt de doelgroep en ga jij inzetten om jouw contentmarketing succesvol aan de man te brengen? Natuurlijk zijn er een aantal ‘standaard platformen’, de LinkedIn, Instagrammers en Facebooks van de wereld, maar wellicht zijn er voor jouw markt wel hele specifieke kanalen via welke jullie doelgroep te benaderen is. Zit jouw doelgroep bijvoorbeeld meer op TikTok? Zet dan daar vol op in!
Het geheim van goede content
Bij contentmarketing probeer je niet direct iets te verkopen aan je klanten. Natuurlijk is dit uiteindelijk wel je doel, maar het ligt er niet zo dik bovenop als bij reclame.
Je biedt een oplossing voor een probleem en presenteert jezelf als deskundige of autoriteit op jouw vakgebied. Door het geven en delen van betrouwbare en waardevolle informatie bied je met jouw content een toegevoegde waarde.
Daarnaast moet je bij contentmarketing een lange adem hebben. Vertrouwen en bekendheid bouw je langzaam op. Je moet hier veel geduld voor hebben. Belangrijk is dat je niet overkomt als een verkoper of als spam. Je biedt een oplossing aan voor een potentiële klant of je biedt inspiratie aan voor je volgers. Zodra je jouw doelgroep op de juiste manier raakt en pakt, dan bouw je het vertrouwen op en creëer je goede content.
“Goede contentmarketing biedt waarde aan jouw doelgroep. Echt goede contentmarketing is eigenlijk juist niet eens te herkennen als contentmarketing.”
Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?
Bekijk hier het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken.
Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!