E-mailmarketing is toch helemaal niet meer van deze tijd!
We ontvangen gemiddeld 83 mails per week, dat zijn er behoorlijk wat! We horen je al denken: “Waarom zou ik überhaupt gaan beginnen met e-mailmarketing, dan ben ik waarschijnlijk een speld in de hooiberg.” Toch is e-mailmarketing een ontzettend goed marketingmiddel. Waarom dat zo is? Simpel, het werkt al jaren! Het eerste e-mailmarketing bericht werd namelijk al in 1978 verstuurd. We gebruiken het op de dag van vandaag nog massaal. Ook de jonge generatie, die e-mailmarketing niet meer zo hip vindt, werkt nog veel met dit kanaal. Maar wat is e-mailmarketing precies? Het is niet alleen het versturen van nieuwsbrieven of spam, maar het omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm is het versturen van informatieve nieuwsbrieven en productmailings. Ook automatische e-mailcampagnes, zoals een welkomstmail, vallen hieronder.
Wat kan e-mailmarketing voor mij betekenen?
E-mailmarketing kan bijdragen aan nieuwe leads, maar ook het wekken van vertrouwen naar je klanten. Als je je aandacht besteed aan een goede nieuwsbrief dan wordt dat door de lezers positief opgepakt. Ze zien dat er tijd en energie in zit. Daarnaast houd je je klanten scherp in het presenteren van jouw product of dienst. Wist je dat e-mailmarketing één van de best converterende online marketingkanalen is? Door er de juiste tijd en energie aan te geven, kan je bedrijf snel groeien en behoud je je vaste klanten.
Er zijn wel honderden voordelen aan e-mailmarketing. Zo is één van de belangrijkste redenen waarom bedrijven e-mailmarketing gebruiken dat het vrij goedkoop is. Je hoeft geen verzend- of productiekosten te betalen, en je hebt geen concurrentie waartegen je moet bieden voor een goede positie. Je e-mailcampagne komt immers ongeacht wat de concurrentie doet in de inbox van je klant.
Ook heeft e-mailmarketing vergeleken met andere online marketingkanalen gemiddeld de hoogste ROI (return of investment). Zeer positief dus! Daarnaast bouw je door middel van e-mailmarketing een groter klantenbestand op. Door de e-mails die je verstuurt, houd je deze klanten warm, waardoor de kans kleiner is dat ze naar een andere partij gaan. Mits je dat op een goede manier doet natuurlijk.
Dit klinkt goed! Hoe begin ik?
Het enige wat je nodig hebt, is een goed e-mailmarketingprogramma waar je de e-mails in maakt en verstuurt. De meeste e-mailprogramma’s bieden naast betaalde versies ook gratis abonnementen aan tot een maximaal aantal e-mails of contacten. Hierdoor kun je dus op een gemakkelijke en goedkope manier beginnen aan jouw e-mailcampagnes.
Nu horen we je denken, heb je niet wat tips om te beginnen? Zeker hebben we die! Bepaal allereerst de frequentie. Zorg hierbij dat je niet te veel e-mails verstuurt, dit kan averechts werken en dan kom je spammy over. Daarnaast kost het ook tijd en energie. Houd altijd in je achterhoofd dat kwaliteit voorop staat: beter één mail in de maand die perfect klopt en een goede inhoud heeft, dan drie in de maand waarin je eigenlijk niks vertelt!
Vervolgens denk je na over de inhoud. Omdat er zoveel gemaild wordt op een dag is de perfecte openingszin belangrijk, en dan niet zo eentje als die je in de kroeg gebruikt! Een goede titel moet pakkend zijn; je moet de nieuwsgierigheid van de mensen trekken. Waarom zouden ze jouw nieuwsbrief moeten lezen? Pak de lezer in! Om niet te spammy over te komen, raden we aan op te passen met emoji’s, percentages en woorden als ‘korting’ en ‘gratis’. Een aantal emoji’s is goed, maar teveel komt niet professioneel over. En dat wil je natuurlijk voorkomen.
Verstuur je maandelijks een nieuwsbrief? Zorg dat er structuur in je nieuwsbrief zit. Spring bijvoorbeeld niet van de hak op de tak. Heb je een toffe projecten? Begin daar mee! Iedere maand zijn mensen nieuwsgierig naar wat jij hebt gemaakt. Je kunt ook een collega uitlichten of een leuke anekdote vertellen. Het is belangrijk dat je maandelijks nieuwe content hebt en de lezer iedere maand verrast. Je lezers zitten niet te wachten op elke maand hetzelfde verhaal.
Aan de slag met E-mailmarketing!
Je het spreekwoord; wie niet waagt, wie niet wint. Ga het proberen, ga het testen en wie weet komen er verrassende dingen uit. Wij wensen je veel succes met het opstellen van jouw geweldige e-mailcampagne.
Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?
Bekijk hier het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken.
Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!