Online marketeer gezocht… Hoe vind je de juiste online marketeer voor jouw bedrijf?
Je wilt groeien met je bedrijf en daar heb je een marketeer bij nodig. Zover ben je al. Maar waar vind je nu de perfecte marketeer die past bij jouw situatie en bedrijf? We vroegen Online Marketing Recruitment expert Roderik Leopold van Sennasearch en Keenr om advies. Want waarom is dat toch zo’n uitdaging en hoe zorg je nu voor de perfect match? Als oude rot in het vak van werving- en selectie heeft Roderik al vele bedrijven uit de brand geholpen. Tel daar zijn expertise in Online Recruitment Marketing bij op en gegarandeerd dat het jou met zijn tips wél gaat lukken!
Waarom is het vinden van een online marketeer zo lastig?
Als het werven van personeel niet tot jouw primaire takenpakket behoort dan kan dat lastig zijn. Want naast andere tal van zaken die je voor je business moet regelen, moet je naast je drukke bestaan ook nog tijd vrij maken om goed personeel te vinden. Het klassieke kip of ei verhaal. Maar niet alleen voor ondernemers is het vinden van een geschikte online marketeer een uitdaging, ook voor grote bedrijven kan dit lastig zijn. Hoe komt dat toch?
Disbalans tussen vraag en aanbod online marketeers
Ondanks dat online marketeer een relatief nieuw beroep is, zijn dit soort functies onmisbaar geworden in het huidige bedrijfsleven. “De enorme groei van o.a. de online retailbranche heeft gezorgd voor een run op online marketeers. Ondernemers willen niet achterblijven en spelen in op kansen in de markt, dus wordt er veel geïnvesteerd in de online aanwezigheid. Dit resulteert in een toegenomen vraag naar online marketeers, waardoor weinig beschikbaar zijn,” geeft Roderik aan. “En omdat het beroep zo nieuw is, zijn er weinig goed opgeleide mensen met de juiste skills en ervaring. Daarbij faciliteren universiteiten en HBO nog geen specifieke opleidingen en leer je de praktische knepen van het vak pas echt on the job.” En zo ontstaat de crux: bedrijven zoeken naar dé marketing expert die alles weet en alles kan, terwijl startende marketeers nergens aan de bak komen omdat ze de juiste ervaring en skills missen.
Hoe vind je de perfecte online marketeer?
We snappen dat als ondernemer de moed je hierdoor in de schoenen zakt. Maar ondanks dat het voelt als zoeken naar een speld in een hooiberg, is Roderik ervan overtuigd dat je met onderstaande tips wél de juiste kandidaat kunt vinden.
1 – BEDENK WAT JE IN EEN ONLINE MARKETEER ZOEKT
Het is een beetje een open deur, maar zorg dat je vooraf een kandidaatprofiel heb uitgewerkt. Dit maakt de zoektocht efficiënter, specifieker, en dus succesvoller. Het belangrijkste punt om over na te denken zijn de gewenste skills. Roderik: “online marketing is vaak te algemeen. Stel jezelf de vraag; wat moet de kandidaat kunnen om de door jou gewenste doelen te behalen? Wanneer je namelijk weet welke doelstelling je hebt voor het aannemen van deze persoon, (bv. leads genereren of contentcreatie) kan je een stuk gerichter zoeken.” Zo zijn er generalisten en specialisten, experts op het gebied van SEO, SEA, content marketing en social media. Er valt ook nog een onderscheid te maken tussen marketeers die puur op de uitwerking zitten of ook strategisch mee kunnen denken.
2 – BEPAAL JE BUDGET: KWALITEIT KOST GELD
Iedereen wil natuurlijk een zo hoog mogelijke kwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs. Dat is logisch, maar niet realistisch. Zoals het voor veel zaken geldt, is dat bij het aannemen van een online marketeer niet anders: kwaliteit kost geld. Een goedkope online marketeer die alles kan, die bestaat niet. Mocht dat je wens zijn, dan wordt het tijd concessies te doen. “Een online marketeer met meer ervaring kost meer geld, maar levert ook meer op. Meer ervaring leidt namelijk vaak tot betere prestaties. Zie de extra kosten daarom niet als een barrière, maar als een investering in je bedrijf, want de investering zal zeker haar vruchten afwerpen!” Heb je een klein budget? “Dan kun je beter een stagiaire of starter aannemen,” zegt Roderik. Houd er dan wel rekening mee dat ze niet alle aspecten even goed onder de knie hebben. Maar het biedt ook zeker voordelen: “je biedt starters zo een perspectief op de arbeidsmarkt en juist daardoor is de kans groot is dat ze loyaal aan je blijven.”
3 – PASSIEF EN ACTIEF HANDELEN
Nu wil je ongetwijfeld de handen uit de mouwen steken om de juiste persoon te vinden. Roderik benadrukt echter het belang van passief handelen. Dat betekent niet dat je achterover moet leunen, maar wel dat je eerst aan het fundament van je bedrijf gaat werken: de online vindbaarheid middels website, Facebook, Instagram en LinkedIn. “Voor de doelgroep is het van groot belang dat een bedrijf online goed zichtbaar is. Zij spenderen veel tijd online en zullen altijd voor een sollicitatie de verschillende kanalen van het bedrijf checken. Ben je hier niet actief? Dan gaat waarschijnlijk niemand je vinden.” Begin er daarom direct mee. En neem daar dan niet alleen vacatures mee, maar ook de missie van het bedrijf, het team en de werksfeer. Doe je dit op de juiste wijze, dan zul je zien dat je als vanzelf potentiële medewerkers gaat aantrekken!
En natuurlijk ga je ook zelf actief de markt in om mensen te benaderen. Hoe je dat doet? “De oplossing voor het bereiken van online marketeers, ligt, niet geheel onverwacht, in de online wereld zelf. Behalve het hebben van verschillende (social media) kanalen, kunnen deze ook proactief in worden gezet om de doelgroep te bereiken via (retargeting) advertenties. Zoek uit op via welk kanaal de doelgroep te bereiken is en adverteer met aantrekkelijke campagnes “ vertelt Roderik. Daarnaast zijn referrals, zowel online als offline, nog steeds de meest effectieve manier van recruitment. Het slagingspercentage via deze manier van recruitment ligt het hoogst. Ook hebben de werkgever én de kandidaat een vergroot gevoel van loyaliteit dankzij de gemene deler, wat het uiteindelijk dienstverband ten goede komt.
Hulp nodig?
Heb je werkelijk alles al geprobeerd en blijf je maar oneindig zoeken? Leaped levert op een andere manier toegang tot talent en dat werkt. Zo werken onze eigen talenten aan het vergroten van onze zichtbaarheid door onder andere content en blogs zoals deze te creëren.
Wil jij ook groeien naar het volgende level? Wie weet zit de perfecte kandidaat wel in de pool van Leaped! We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Neem snel contact met ons op.