Nieuwscase

Wat er is verandert: van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Overige
21 juni '23
een foto van een laptop met google analytics geopend op het scherm

Als je al een beetje in de wereld van online marketing bekend bent kan het je niet ontgaan zijn, vanaf 1 juli 2023 is Google Analytics 4 de nieuwe standaard voor het verzamelen van gegevens. Dat betekent dus dat gegevens van Universal Analytics niet meer meegenomen worden. 

In dit blog leggen wij je nog even snel uit wat er zal veranderen en hoe jij de nieuwe omgeving van Google Analytics 4 (GA4) kan navigeren als jij gewend bent aan Universal Analytics (UA).

1. Data model

Het eerste wat je moet weten over hoe GA4 verschilt van UA is het data model. Universal Analytics gebruikt een data model gebaseerd op sessies, het focust dus op pagina views, en gebeurtenissen. Elke interactie is gelinkt aan cookies en unieke identifiers. 

GA4 introduceert het gebruiken van een event-based data model. Dit model focust zich op specifieke ‘events’ (of ‘gebeurtenis’) als de fundamentele basis, en laat meer flexibiliteit toe om interacties van gebruikers over verschillende platformen te meten.

2. Metingen

UA focust zich op website tracking en metingen. Het verzamelt data op property level en heeft custom event tracking nodig om geavanceerde statistieken weer te geven.

In Google Analytics 4 kan je meerdere platformen en apparaten bijhouden. Hiermee kan je data van meerdere bronnen verzamelen en gebruikers activiteiten op verschillende platformen meten.

3. Rapportages

UA levert verschillende rapportages van dimensies, metrieken en segmenten met een sterke focus op website metrieken zoals pagina views, bouncepercentage en conversie funnels. 

In GA4 wordt een meer algemeen perspectief van gebruikersgedrag over verschillende platformen weergegeven. 

4. AI en machinelearning

Universal Analytics heeft geen ingebouwde AI- en machine learning functies. Maar met Google Analytics 4 kan je wel gebruikmaken van de ingebouwde AI- en machine learning tools. Dit bevat onder andere automatische inzichten, voorspellende analyses en foutmeldingen om onder andere trends te spotten en patronen in data te ontdekken.

5. Data controle en privacy

Google Analytics A4 is ontworpen met privacy en data controle in gedachten. Het heeft ingebouwde functies die gebruikers helpen met het aanhouden van data regelgeving, zoals het verwijderen van data, toestemmingen, en gebruikersniveau data controles.

Deze extra controles zijn voortgekomen uit het gesprek over gebruikersgegevens en privacy die de laatste paar jaren ook onder andere TikTok heeft beïnvloed.

Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?

Lees meer over het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!