Nieuwscase

Dé 7 essentiële tips tot succesvol online marketeer

Interim
Trainee
2 mei '22
succesvolle online marketeer

Hoe zorg je ervoor dat jij dé online marketeer wordt waar bedrijven naar op zoek zijn?

Online marketing is hot! Niet alleen in het MKB, maar ook bij grote corporates is er een grote vraag naar goede online marketeers die de brug tussen commercie en online effectief weten te slaan. Volgens de Nationale Beroepengids zetten bedrijven steeds meer online middelen in om de consument te bereiken, dit betekent meer werkgelegenheid voor online marketeers. Dit klinkt natuurlijk allemaal heel aantrekkelijk, maar in de werkelijkheid is de arbeidsmarkt lastig te betreden als onervaren starter: bedrijven vragen om werkervaring – dat heb je niet – en zo krijg je ook niet de kans om ervaring op te doen. Het lijkt een vicieuze cirkel… Tijd om die te doorbreken! We geven je dé 7 essentiële tips om een succesvolle online marketeer te worden. Na het lezen van deze blog heb je de kennis in handen om jezelf te onderscheiden op de arbeidsmarkt!

afbeelding marketing vergadering

1. Doe kennis op

Online marketing bestaat uit vele disciplines; Search Engine Optimization, Search Engine Advertising, Content Marketing en Growth Hacking bijvoorbeeld. Er is eindeloos veel te leren. Dat maakt het juist zo moeilijk om daadwerkelijk te starten. Want waar begin je? Gelukkig zijn er genoeg instanties, organisaties en platformen die hier een oplossing voor hebben bedacht. Zo kun je tegenwoordig al bij veel hogescholen en universiteiten een studie volgen die gericht is op dit digitale landschap. En zelfs als je al een opleiding gedaan hebt, zijn er nog talloze mogelijkheden om kennis in te winnen over dit onderwerp. Als beginpunt kun je vacatures bekijken die jij interessant vindt: welke online marketing kennis wordt van jou verwacht? 

Via internationale cursusaanbieders zoals Coursera en Udemy kun je voor een lage prijs hoogkwalitatieve generalistische of specialistische cursussen volgen over Online Marketing op verschillende niveaus. Via de Google Skilsshop kun je zelfs gratis trainingen van bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ad Manager volgen. Het handige hiervan is dat je voor elke cursus een certificaat krijgt dat je kunt toevoegen aan je CV en LinkedIn. En welke werkgever is nou niet onder de indruk van een professional die zich zelfstandig door middel van cursussen heeft opgeleid en ontwikkeld?

Mocht je echt al zeker weten dat online marketing hét vak is voor jou, dan kun je een traineeship doen. Traineeships zijn leertrajecten waarin je, na het HBO en/of WO, als starter wordt opgeleid door een particuliere organisatie. Dit betreft een volwaardige baan en bestaat vaak uit een combinatie van werken en leren. Tijdens het traineeship doe je veel kennis op en ga je direct aan de slag door middel van detachering of als consultant voor meerdere opdrachtgevers. Hierdoor doe je niet alleen veel kennis, maar ook ervaring op binnen het vakgebied en wordt het gebrek aan werkervaring opgelost. Bekijk hier het online marketing traineeship dat Leaped aanbiedt! 

2. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Na het vergaren van kennis is het van belang om deze theorie toe te gaan passen in de praktijk – hierdoor onthoud je de stof beter. Je zult zo bij elke cursus wel namen voorbij horen komen van bepaalde tools waar je (docent) mee aan de slag gaat. Sommigen zijn gratis te proberen of zelfs volledig gratis in gebruik (vaak met bepaalde upgrade-opties). Voorbeelden zijn SEMRushScreamingFrog of de websitebouwer Wix. Door goed te kijken naar hoe de tool gebruikt wordt steek je veel op, maar ga er vooral zelf mee aan de slag.

Zo doe je veel ervaring op en word je snel handig met het toepassen van verschillende middelen. Wees niet bang om iets fout te doen: veel tools kan je namelijk gebruiken zonder dat ze problemen op kunnen leveren. Daarbij kun je ze vaak inzetten op bestaande websites, wat het makkelijk maakt om te oefenen. De resultaten van de verschillende tools geven je een hoop informatie, je kunt bijvoorbeeld de prestaties inzien van bepaalde websites. Wellicht kan je een analyse uitvoeren en de eigenaar van de website mailen met verbeterpunten, wie weet wat je eruit haalt! 

3. Blijf op de hoogte van trends en ontwikkelingen binnen online marketing

Online marketing is continue in ontwikkeling, en daarom is het belangrijk om up to date te blijven. Er zijn velen online platforms gericht op online marketing en dat is voor een beginnende online marketingprofessional héél handig, want zo kun je makkelijk up-to-date blijven. Grote namen zijn Frankwatching, Adformatie, AdwiseDutch Cowboys, Marketingtribune. Veel van dit soort platformen bieden naast nieuwsartikelen ook podcasts en events aan. Schrijf je in voor nieuwsbrieven om niets te missen. Maar check ook vooral blogs van ons zusterbedrijf Keenr (Marketing-as-a-service).

4. Ontwikkel je digitale design skills

Als Online Marketeer is het van belang dat je vaardig bent met data en up-to-date bent. Maar ook belangrijk dat je digitaal creatief bent. Hoewel een digital designer een Online Marketeers vaak ondersteund, is het altijd handig dat je creatieve ideeën digitaal kunt vormgeven. Als je alleen een idee verbaal over kunt brengen zal de uiteindelijke uitwerking afhangen van de eigen interpretatie van de designer. Dat kan leiden tot sterk variërende concepten, die misschien helemaal niet lijken of wat je voor ogen had. 

Er zijn online talloze gratis en betaalde programma’s beschikbaar waarmee je creatief te werk kan gaan. Een goed voorbeeld van een gratis tool is Canva, waarbij je een template kan kiezen en deze makkelijk kan aanpassen naar jouw wensen. Een aantal hoogstaande, betaalde programma’s zijn Adobe InDesign, Photoshop en Illustrator. Deze programma’s zijn wat ingewikkelder maar bieden veel meer mogelijkheden. En er zijn uitgebreide tutorials beschikbaar op het internet. Raak eerst bekend met de basisfuncties; vervolgens kun je zelf ideeën gaan conceptualiseren bijvoorbeeld door Pinterest af te struinen. Ideeën kunnen vormgeven is een must-have skill voor elke online marketing professional in de wereld van vandaag! 

5: Ontwikkel je eigen websites en digitale producten

Om je aangeleerde skills nóg verder een boost te geven, kun je aan de slag gaan met een eigen website waarop je je eigen ideeën presenteert. Voor een paar euro per maand (of soms zelfs per jaar) kan je al een eigen website gehost krijgen. Maak zo’n website aan, geef hem zelf vorm en vul het met content die voor jou relevant is. Laat het fungeren als digitaal visitekaartje of maak er een digitaal CV van. Daarmee zul je potentiële werkgevers overtuigen van je kennis en kunde. Een win-win situatie! 

6: Praat en connect! 

Tegenwoordig moeten we het allemaal hebben van ons netwerk. Bedrijven, opdrachtgevers en potentiële partners zijn veel meer geneigd om met personen samen te werken waar ze (indirect) een connectie mee hebben. Daarom wordt er ook vaak bij sollicitaties om een referentie gevraagd. Bedrijven weten dat referenties hun bestaande werknemers bepaalde zekerheid bieden. Kijk daarom eens goed naar je eigen netwerk. Met wie heb je enigszins een goede connectie? Werken er oud collega’s, vrienden of familie bij bedrijven die interessant voor jou kunnen zijn?

Zo ja: Mooi! Maak hier gebruik van. Vind opnieuw contact met deze oude connectie en overtuig hem of haar van je enthousiasme om bij het bedrijf aan de slag te gaan. De meeste mensen voelen zich hierdoor vaak alleen maar door gerespecteerd. Wees dus niet bang om mensen aan te spreken en oude relaties nieuw leven in te blazen. Wie weet heeft diegene toevalling een goede band met jouw toekomstige werkgever!  

7: Neem actief deel aan communities 

Online bestaan er vele sociale communities, fora en andere digitale platformen waar mensen informatie uitwisselen over bepaalde onderwerpen. Ook rondom het onderwerp van Online Marketing bestaan er communities. Zoek eens op Facebook of Google en bekijk eens wat mensen hier posten. Zo leer je op dagelijkse basis van andere (meer ervaren) professionals, en wie weet vind je zelfs een mentor die je verder kan helpen met je zoektocht binnen de online wereld! 

Met deze zeven tips geef jij jouw carrière een vliegende start! Weet je al zeker in de online marketing aan de slag te willen? Solliciteer hier direct voor het online marketing traineeship van Leaped!