Google Analytics 4: de nieuwe standaard
We kunnen er niet meer onderuit. Er is een nieuwe versie van Google Analytics en nu is het moment om over te stappen. Vanaf 1 juli 2023 zal Google Analytics 4 de nieuwe standaard zijn voor het verzamelen van gegevens. Vanaf dat moment worden de gegevens van Universal Analytics niet meer meegenomen. Dus, om zoveel mogelijk data tot je beschikking te hebben, is het van belang om Google Analytics gelijk te implementeren. Zo start je straks niet helemaal vanaf 0! Een gewaarschuwd mens telt voor twee zeggen ze. Dus bij deze: je bent gewaarschuwd! Je kunt namelijk data verliezen als je te lang wacht met het implementeren van Google Analytics 4. Dit is daarom je wake-up call. Dus, hoe implementeer je Google Analytics 4? Dat leggen we je uit in zes stappen:
Stap 1: Upgrade naar GA4 in de Analytics-omgeving
We beginnen bij het begin. Open je Universal Analytics-property. Als je in Analytics zit dan zie je linksonder de knop ‘beheer’. Als je hierop klikt, dan zie je als het goed is gelijk al een blauwe knop met ‘Aan de slag’. Als je hierop klikt, dan word je naar een venster geleid en zie je ‘Een nieuwe Google Analytics 4-property maken’. Klik daarop om van start te gaan!
Stap 2: Het implementeren van de nieuwe GA4-code
Je hebt nu een nieuwe GA4-property aangemaakt. Het is nu zaak om de nieuwe GA4-code te implementeren op je website. Je bevindt je nu op de installatie-assistent pagina. Door op ‘Taginstallatie’ te klikken, word je automatisch doorgestuurd naar de gegevens streams. Deze stream kun je automatisch verder instellen. Je komt dan in ‘Webstreamgegevens’ terecht. De code kun je dan vervolgens door een developer op je website laten plaatsen. Dit kan je ook zelf doen! Dat doe je via Google Tag Manager. Kies je daarvoor? Ga dan door naar stap 3.
Stap 3: Google Tag manager; GA 4-tag instellen
Als het goed is bevind je je nog in het tabblad ‘Webstreamgegevens’. Kopieer daar het ‘Metings-ID’. Open daarnaast ook Google Tag Manager. Maak een nieuwe tag aan met het type GA4-configuratie en plak daar de id-code in die je net gekopieerd hebt. Plaats de tag op alle pagina’s.
Stap 4: Property-instellingen controleren
Onder in het beheer-menu uit het begin van dit stappenplan vind je de property-instellingen. Hier controleer je de tijdzone en valuta-instellingen. Via het beheermenu controleer je ook gelijk of onder ‘Gegevensinstellingen’ > ‘Gegevensverzameling’ de gegevensverzameling door Google-signalen uit staat. Zo voorkom je dat je nieuwe property per ongeluk advertentiecookies plaatst.
Stap 5: Conversies instellen
Conversies instellen in GA4 werkt net even iets anders dan in Universal Analytics. Ga naar ‘Rapportage’, vanuit daar naar ‘Alle gebeurtenissen’ en klik daar op ‘Gebeurtenis maken’. De naam die je je conversie wilt meegeven mag je zelf bepalen. Zorg er wel voor dat dit zo specifiek mogelijk gebeurt, zodat je precies weet bij welke actie de conversie past, bijvoorbeeld ‘contactformulier_ingevuld’. In ditzelfde scherm zie je een kopje met ‘Parameter’. Deze stel je in op ‘page_location’ en vul onder ‘waarde’ de url van je bedankpagina. Dan is het tijd om een operator in te stellen. Bijvoorbeeld ‘begint met’. Als je alles hebt ingesteld kan je gaan testen. Bezoek je website om te kijken of alles goed wordt doorgemeten.
Stap 6: Gebeurtenissen uit UA meenemen naar Google Analytics 4
Via Google Tag Manager kan je gebeurtenissen uit Universal Analytics meenemen naar Google Analytics 4. Via Google Tag Manager open je de ‘gebeurtenistag’ die je wilt kopiëren via het menu rechtsboven. Daarna kan je de tag-instellingen aanpassen door te kiezen voor ‘Google Analytics: GA4-gebeurtenis’. Vergeet niet de naam ook aan te passen. Vervolgens selecteer je de configuratietag uit stap 3 van dit stappenplan.
Zo! Jij hebt je Google Analytics 4-omgeving ingericht. Jij hoeft je dus geen zorgen meer te maken als Google definitief overstapt op GA4. Begint je hoofd nu toch wat te tollen na dit stappenplan? Geen zorgen. Neem gerust eens contact op, dan zullen onze online marketing specialisten je graag verder helpen!
Onze online marketing specialisten staan voor je klaar!
Bekijk hier het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!