Nieuwscase

9 hacks om jouw Pinterest strategie te verbeteren

Overige
4 augustus '23
foto van de pinterest app icoon

In het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom (2023) kwam uit dat Pinterest een stijgende lijn in gebruikers ziet in Nederland. In 2022 had Pinterest namelijk 4,2 miljoen gebruikers en in 2023 4,6 miljoen. Pinterest wordt veel gebruikt om voornamelijk inspiratie op te doen, denk hierbij aan interieur, mode maar ook beauty trends zijn vooral veel gezochte onderwerpen.

Online marketeers kunnen goed op Pinterest inspelen door hun doelgroep te bereiken door het vergroten van hun merkzichtbaarheid en het genereren van verkeer naar hun websites. Met een interface die vooral visueel is ingedeeld, en gefocust is op het ‘ontdekken van’ biedt Pinterest unieke kansen voor het tentoonstellen van producten, inspireren van gebruikers en het creëren van engagement. In dit blog zullen wij ingaan op essentiële marketing tips voor Pinterest en ontdekken wij hoe jij het meeste uit jouw marketing tactieken kunt halen voor het bereiken van jouw doelstellingen. 

1. Creëer een zakelijk Pinterest account

Door het opzetten van een zakelijk Pinterest account krijg jij toegang tot handige functies zoals analytics, advertetentie mogelijkheden, en meer functies speciaal ingericht voor jouw bedrijf. Daarnaast geeft een zakelijk account jouw bedrijf ook meer erkenning en staat jou toe om een professioneel profiel samen te stellen die aantrekkelijk is voor jouw doelgroep.

2. Optimaliseer jouw Pinterest account

Creëer een goede en consistente omschrijving die jouw merk’s unieke waardevoorstel omschrijft.Voeg relevante zoekwoorden toe om jouw vindbaarheid te vergroten en vergeet niet een link naar jouw website of landingspagina toe te voegen om verkeer te genereren. Ook is het essentieel om een logo toe te voegen die 1) van hoge kwaliteit is en 2) jouw merk goed vertegenwoordigt.

3. Design aantrekkelijke pins

Investeer tijd en moeite in het maken van pins die de aandacht van gebruikers trekken. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit die overeenkomen met jouw merkidentiteit en experimenteer met uitstaande lettertypen, levendige kleuren en boeiende beschrijvingen. Verticale pins neigen beter te presteren, dus richt je jezelf op een aspect ratio van 2:3 (bijvoorbeeld: 600 x 900 pixels) om zichtbaarheid te vergroten.

4. Benut de kracht van zoekwoorden

Om jouw vindbaarheid te vergroten  van jouw content, voeg op een strategische wijze relevante zoekwoorden toe aan de titels van jouw pins, beschrijvingen en boards. Doe van tevoren een zoekwoorden onderzoek om de populaire en trending zoekwoorden te identificeren die jouw doelgroep zoekt. Dit vergroot jouw kans op het verschijnen in de zoekresultaten en het bereiken van een groter publiek.

5. Organiseer Pinterest boards op een strategische manier

Creëer boards die jouw merk goed reflecteren en speel in op de interesses van jouw doelgroep. Categoriseer jouw pins in de relevante boards om het makkelijker te maken om te navigeren en de gebruikerservaring te verbeteren. Organiseer ze op basis van thema of op basis van een specifieke productcategorie om het simpeler te maken voor gebruikers om te vinden wat ze zoeken.

6. Blijf consistent

Consistentie is alles op Pinterest. Post regelmatig nieuwe pins met betrokken content die jouw publiek geïnteresseerd en betrokken houdt. Maak een planning voor content en gebruik programma’s die jou helpen met het stroomlijnen van jouw inspanningen. Consistentie helpt niet alleen met het bouwen van jouw merk aanwezigheid , maar ook met het vergroten van de kans dat jouw content gedeeld en ontdekt wordt door anderen.

7. Gebruik Rich Pins

Rich pins geven extra informatie over jouw producten, zoals prijs, beschikbaarheid en een beschrijving. Door middel van rich pins kan je de gebruikerservaring verbeteren en het makkelijker maken voor gebruikers om producten te zien en direct te kopen door middel van jouw pins. Gebruik rich pins om meer verkeer te genereren en conversies binnen te halen.

8. Betrek jouw volgers en bouw een community

Pinterest is niet alleen een goed platform voor zelfpromotie, maar het is ook een ideale plek om een community op te bouwen rondom jouw merk. Betrek mensen door content te re-pinnen, liken én reageren op content. Geef snel antwoord op comments en berichten en doe actief mee aan relevante group boards. Door het gemeenschapsgevoel te bevorderen, creëer je loyale volgers die jouw merk willen verdedigen.

9. Analyseer en optimaliseer

Houdt jouw Pinterest analytics in de gaten om inzicht te krijgen in het gedrag van jouw doelgroep, populaire pins, en de algemene prestatie van jouw account. Analyseer de data om trends te identificeren, en jouw strategie daarop aan te passen. Experimenteer met verschillende stijlen, content formats en tijdstippen waarop je post om je resultaten voortdurend te optimaliseren.

Conclusie

Pinterest marketing geeft online marketeers genoeg gebieden om in te verbeteren. Een goede Pinterest strategie levert meer verkeer naar jouw website op, meer conversies en meer merkbekendheid. Omdat Pinterest als een zoekmachine wordt gebruikt is het een essentieel platform om te gebruiken tijdens de eerste fase in de marketingfunnel. Het is daarnaast ook een goed platform om te gebruiken aangezien de kosten relatief lager liggen in vergelijking met bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Schrijf Pinterest niet gelijk af als online marketeer, want er zijn zeker nog vele kansen in te vinden.

Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?

Lees meer over het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!