Nieuwscase

Succesverhaal: trainee René

Succesverhaal
Trainee
14 mei '24
rene succesverhaal

Het succesverhaal van René

Online marketing. Dat bleek nog niet zo’n makkelijk vakgebied om in te rollen… Maar eerst even terug in de tijd. Ik ben 29, deed een opleiding in ICT en miste na afronding een stevig stukje creativiteit. Daarom waagde ik de sprong naar de opleiding Communicatie & Multimedia Design. Met twee diploma’s én een specialisatie als video-editor op zak, kon ik in 2019 aan de slag. Of nou ja, dat dacht ik. Zoals je misschien wel herkent, liep ik tegen een bekend probleem aan: geen werkervaring in de, in dit geval creatieve, sector. Solliciteren ging moeilijk en tot een gesprek kwam het vaak niet. Als ik dan al een kans kreeg, moest ik naar een uithoek van Nederland. Hier had ik geen zin in. Dus viel ik terug op mijn technische achtergrond en ging ik aan de slag bij Apple. Na twee jaar begon het opnieuw te jeuken. Ik maakte de keuze om een andere, creatieve opleiding te volgen, maar gebruikte die vaardigheden toen helemaal niet. Dus was ik ervan overtuigd dat het iets anders moest worden.

Maar wat? De creatieve industrie trok mij nog steeds, maar ik wilde ook iets met data doen. Keiharde cijfers en feiten omzetten in een strategie om organisaties te helpen. En als contentcreatie daar onderdeel van kon zijn, dan was dat ideaal. Daarom kwam ik uit bij marketing. Maar de vicieuze cirkel van solliciteren zonder werkervaring, dit keer in online marketing, herhaalde zich. Totdat ik op een blauwe maandag Leaped op Indeed tegenkwam. En toen begon het balletje te rollen.

Hoe heb je de opleiding ervaren?

In één woord: intensief. Je moet in staat zijn alle zeilen bij te zetten. De keerzijde: het kost je maar twee maanden en wat je leert is waardevol. Je werkt in een projectgroep en leert via verschillende docenten de volledige basis van online marketing. Daarnaast train je jezelf door middel van een digitaal leerplatform. Het intensieve gedeelte zit naar mijn mening vooral in dat laatste. Wil je de examens in dat platform halen, dan moet je de strakke planning volgen. Vervolgens sluit je de twee maanden af met een praktijkopdracht in groepsvorm om daarna je opgedane kennis gelijk toe te passen bij een opdrachtgever. Het is dus even doorbijten, maar je zult merken dat de tijdsinvestering loont.

Wat vond je het leukste?

De open deur is om te benoemen dat je alle facetten (ja, allemaal) van online marketing meekrijgt door de expertise van docenten. Om een beeld te schetsen: elke docent is gespecialiseerd in een (of meerdere) onderdelen binnen online marketing. Dat maakt de opleiding krachtig en veelzijdig. Ondanks de open deur benoem ik dit toch, omdat ik die brede basis voor de werkplek waar ik terecht ben gekomen hard nodig had. Maar dat lees je zo. 

Het leukste vond ik de omgang met de docenten, je eigen projectgroep en de andere projectgroepen. Je krijgt snel een band met mede-trainees en docenten in korte tijd.

Zoals ik hierboven al beschreef, heeft elke docent zijn of haar eigen expertise(s), maar geeft iedere docent ook een eigen draai aan de lessen. De lessen zijn interactief, daardoor leer je jouw projectgroep steeds beter kennen. Daarnaast krijg je in de lessen ook andere, nieuwe informatie ten opzichte van het digitale leerplatform. Later kom je ook in contact met andere projectgroepen, waardoor je met elkaar kennis opdoet en deelt.

Welke persoonlijke ontwikkeling heb jij ondergaan?

Tijdens mijn tweede opleiding (CMD) kreeg ik alleen de basis van marketing mee. Alle kennis die ik binnen twee maanden opdeed, maakte dan ook een groot verschil. Daarnaast blijf ik veel affiniteit hebben met het maken van content, dat moet ik nu natuurlijk contentmarketing noemen, maar ook daar heb ik stappen ingezet. Waar content maken vóór Leaped veelal ging om het ‘u vraagt wij draaien’ principe, is alle content die ik nu maak onderdeel van een contentstrategie. Ik heb nu de kennis om de strategie achter de content te bepalen. Daardoor bepaal en maak ik de content die op het juiste moment, voor de juiste doelgroep en op de juiste plek past.

Wat doe je nu?

Om te komen tot waar ik nu ben, moet ik je eerst iets anders vertellen. Ik en een groepsgenoot vanuit het traineeship bedachten de korte Leaped-video’s. Na de twee maanden traineeship knalde we de ene na de andere video online en dat was tof om te doen. Maar ik kwam natuurlijk wel bij Leaped om aan de slag te gaan met meer dan alleen video. Tussen de opnamen door kwam Mattijs naar mij toe en zei hij: “Ik denk dat ik een opdracht voor je heb, deze gasten willen snel schakelen.” 

Het is een bedrijf in Utrecht, gespecialiseerd in security awareness training. Het bedrijf traint medewerkers van allerlei organisaties op onder andere het herkennen & trainen van phishing, deepfakes en het stimuleren/veranderen van ander (digitaal) veilig gedrag op de werkvloer. De focus ligt niet op het leveren van de techniek, maar op het veranderen van gedrag, want menselijke fouten zijn voor hackers nog altijd de makkelijkste manier om organisaties binnen te dringen. Hoe veilig een organisatie is valt of staat dus met het leren toepassen van de juiste kennis door medewerkers. En daar komt security awareness training om de hoek kijken. 

Dit bedrijf was een start-up en ontwikkelt zich inmiddels naar een scale-up. Een marketeer of marketingafdeling was er niet, dus dat was een behoorlijke uitdaging. Maar wacht even. Hoe kun je als startend marketeer dan je hoofd boven water houden? Dat hadden Leaped en ik zelf ook al bedacht. Daarom kreeg ik in de eerste maanden ondersteuning van een docent om mij op weg te helpen met het bouwen van de marketingstrategie. 

Ik werk nu een jaar bij deze opdrachtgever en ik hou mij bezig met het aansturen van de marketingstrategie. Hieronder valt: SEO, contentmarketing, branding, SEA, onderhoud aan de huidige website, de ontwikkeling van de nieuwe website en het produceren & publiceren van twee podcasts. Ook hier kwam mijn video-expertise van pas. Videomarketing is booming, dus die skill pas ik dan ook graag toe. Kortom, die brede basis waar ik het eerder over had? Daar heb ik nu enorm veel aan!

Hoe heb je het traineeship ervaren?

Ik ben bij een opdrachtgever terechtgekomen die ik zonder Leaped nooit had gevonden. Werken in cybersecurity of security awareness? Daar had ik zelf niet aan gedacht. Doordat ik de tijd en moeite in het leertraject heb gestopt, weet ik van alles wel wat en dat kan ik hier toepassen. Die verdieping in elk vakgebied komt vanzelf, puur door het te doen. Dat het dan ook nog een plek is geworden die technologie, analyses en contentmarketing samenbrengt, is precies waar ik naar zocht. 

Qua ontwikkeling heb ik nog wat stappen te maken maar hé: Rome is ook niet in een dag gebouwd. Mijn opdrachtgever geeft de ruimte om mijzelf te ontwikkelen. Ondanks dat ik de enige marketeer ben, denkt het hele bedrijf met mij mee. Alleen ben ik dus zeker niet. Allround voelt voor nu prima, omdat ik leergierig ben en veel aan wil pakken.   

Wat ik je vooral mee wil geven: je weet van tevoren niet op welke werkplek je terechtkomt. Daar ben ik zelf een goed voorbeeld van. De Leaped Academy helpt je uitzoeken welke skills jouw energie geven. Waar je jouw skill kunt laten zien, kan de opleiding je ook meer leren over een andere. En daardoor kun jij het verschil maken!

Wat ik je vooral mee wil geven: je weet van tevoren niet op welke werkplek je terechtkomt. Daar ben ik zelf een goed voorbeeld van. De Leaped Academy helpt je uitzoeken welke skills jouw energie geven. Waar je jouw skill kunt laten zien, kan de opleiding je ook meer leren over een andere. En daardoor kun jij het verschil maken!

René

Trainee bij Leaped