Alles wat je moet weten over marketplaces marketing!
Waarom verkopen op een Marketplace? Dit is vraag die vaak voorbij komt, maar eigenlijk heel simpel te beantwoorden is. Met een eigen website loop je kans om tegen grote obstakels aan te lopen. Een aantal voorbeelden: je haalt minder goede resultaten met SEO dan gehoopt, je hebt niet genoeg tijd en geld voor je online marketing of je site heeft net niet dat beetje extra wat je onderscheidend maakt. Daarom wordt verkopen via externe verkoopkanalen steeds populairder. Wat zijn precies de externe verkoopkanalen? Dit zijn de marketplaces als een Bol.com, Amazon of AliExpress.
Voor we dieper in het onderwerp duiken zijn twee vragen heel belangrijk om eerst voor eens altijd duidelijk op papier te hebben.
1. Wat zijn online marketplaces?
Een marketplace is eigenlijk niks anders dan een verzameling van verschillende webshops / winkels op een platform. Het meeste bekende voorbeeld van een marketplace is Bol.com, waar ieder bedrijf een account kan aanmaken om ook daar zijn producten te verkopen aan de bezoekers van Bol.com.
2. Wat is marketplaces marketing?
Marketplaces marketing is het verkopen van jouw producten op een marketplace. Dit is niet alleen het online zetten van het product maar het volledig optimaliseren van je aanbod voor de desbetreffende marketplace.
Wat is een marketplace en hoe werkt het?
Je kunt een marketplace eigenlijk zien als een online versie van een groot winkelcentrum. Een plek waar meerdere winkels en merken vertegenwoordigd zijn om hun producten te verkopen.
Je koopt in een winkelcentrum niet iets van het winkelcentrum maar van de desbetreffende winkel die gevestigd is in het winkelcentrum.
Dit is exact hoe het werkt op Bol.com. Een deel van totale aanbod op Bol.com is van Bol zelf maar het overgrote deel wat je op Bol.com koopt, wordt aangeboden door andere verkopers.
Wat maakt het verkopen via marketplaces zo interessant
Bereik en naamsbekendheid dat zijn toch wel de 2 sleutelwoorden van waarom marketplaces interessant zijn voor een verkoper.
Kijk bijvoorbeeld naar de Bijenkorf, bijna iedereen in Nederland kent de Bijenkorf maar de Bijenkorf is niets meer dan een verzamelplaats van meerdere winkels en merken. En wanneer jij een Limited Edition Tommy Hilfiger trui koopt koop je die niet van de Bijenkorf maar van Tommy Hilfiger.
De winkels in de Bijenkorf krijgen veel meer klanten wanneer ze vertegenwoordigd zijn in de Bijenkorf dan wanneer het allemaal losstaande winkels waren. En dit is ook precies hoe het online werkt.
Neem nog eens het voorbeeld van Bol.com. Bijna iedereen in Nederland heeft wel eens wat gekocht op Bol.com. Denk eens terug aan je laatste bestelling. Herinner jij je nog van welk bedrijf je een product gekocht hebt? Precies in 50% van de gevallen wordt dit vergeten en dit is gelijk een van de redenen dat het interessant is om op een bekende marketplace te verkopen.
Deze marketplaces hebben ook hun SEO & SEA goed op orde. Het bereik van deze partijen is daarom erg goed en het is bijna onmogelijk om tegen te concurreren als je een kleine partij bent met niet al te hoge budgetten.
Verkoop je bijvoorbeeld kookpannen en je zoekt kookpan op in Google. De eerste twee organische zoekresultaten zijn van Bol.com en Blokker.nl. Laten dit nou net twee marketplaces zijn. En voor dit bereik hoef je niks te doen. Wanneer je nu op beide kanalen in de top 5 van de zoekresultaten staat wanneer een potentiële klant naar Bol of Blokker gaat is de kans aannemelijk dat de klant bij jou de kookpan koopt.
Maar hoe zorg je ervoor dat je in de top 5 komt de staan binnen een marketplace en wat is de sleutel dat een klant bij jou koopt en niet bij je grootste concurrent?
De basis om succesvol te worden met marketplaces marketing
Het klinkt natuurlijk allemaal fantastisch het verkopen op marketplaces maar het komt zeker niet aanwaaien. Als het makkelijk was dan had iedereen het wel gedaan. En naast de vele voordelen heeft het verkopen via bijvoorbeeld een Bol ook zeker zijn nadelen.
Het grootste nadeel is het overweldigende aanbod. In sommige categorieën kan dat oplopen tot 10.000 producten. Hoe ga je al deze concurrenten achter je houden?
1: Een goede integratie & website
Alles begint bij een goede integratie. Het is namelijk van groot belang dat jouw website goed kan integreren met het gekozen platform. Bij de meeste webshop platformen zit dit wel goed maar het is wel belangrijk om dit goed te controleren.
En dat alleen hoe beter je website, hoe sneller je kan slagen op een marketplace. Heb jij je content allemaal goed op orde heb je echt een streepje voor. Je eigen website is 9 van de 10 gevallen de basis van hoe je content online komt te staan op bijvoorbeeld een Amazon.
Zorg ervoor dat je op je eigen website weinig steekjes laat vallen en dat deze bijna perfect. Dit bespaard je zoveel tijd!
2: content, content en nog eens content
Hoe je de producten neerzet is van groot belang of je wel of niet slaagt op een marketplace. Het beïnvloedt in eerste instantie je ranking maar nog veel belangrijker het bepaald ook of een klant wel of niet bij jou koopt.
De titel
Zorg voor een logische opbouw van je titels. En bedenk je de volgende dingen: waar wil ik op gevonden worden en wat zijn belangrijke productspecificaties voor de klant wat ik vanaf het eerste moment dat een klant mijn titel leest wil meegeven.
Een goed rankende titel is op elk platform weer anders opgebouwd. Een titel die op Bol.com goed ranked kan in Amazon totaal niet werken. En zo vind marketplace A een lange titel met 4 zoekwoorden fantastisch en vind marketplace B het juist spamming.
Het advies is daarom ook testen, testen en nog eens testen. Daarbij ook nog te bedenken iets wat gisteren werkte kan vandaag alweer niet werken. De algoritmes blijven maar veranderen dit is ook een van de redenen dat marketplaces marketing geen gemakkelijk spelletje is.
De producttekst
Gebruik je producttekst op marketplaces met hetzelfde doeleinde als op je eigen website (zoekmachine optimalisatie). Hiermee bevorder je net zoals bij de titel de ranking op de belangrijke zoekwoorden die bij je product horen.
Dit is niet het enigste wanneer jij een sterke producttekst hebt geschreven vergroot je ook de kans dat jouw product middels de zoekresultaten in Google wordt gevonden. De grote marketplace hebben vaak een goede domein autoriteit en worden vaak goed gevonden op productspecifieke zoekwoorden. Door een goede SEO-tekst speel je hier op in.
Tip: Denk wel goed na bij welke producten je dit wilt gaan doen. Het natuurlijk niet de bedoeling dat je een goed lopend product van je eigen website van de nummer 1 plek stoot in google door een fantastische SEO-tekst op Bol te plaatsen.
De afbeelding
Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer mensen kopen op afbeelding en soms gewoon vergeten om de tekst te lezen. Dit zal wel te maken hebben met de luiheid van de mens ;).
Deze trend geeft jouw de mogelijkheid om hierop in te spelen. Probeer middels usp’s en korte zinnen in je foto’s uit te leggen wat je nou precies verkoopt. Zo maak je het de klant nog makkelijker om een keuze te maken en hoeven ze de tekst geen eens meer te lezen. Zo ben je toch echt een stapje voor op je concurrentie.
3: Logistiek
Tegenwoordig is vandaag besteld morgen in huis niet meer weg te denken uit de online wereld. En helemaal op de marketplaces is dit het geval. Met twee dagen levertijd kom je gewoon bijna niet meer weg. Levertijd heeft namelijk bij de meeste marketplace invloed op je ranking!
Zorg er daarom voor dat je het logistieke proces van je zendingen op orde hebt. En beloof ook alleen wat je kan beloven aan de klant. Wanneer je binnen marketplaces niet kan waarmaken wat je belooft aan de klant wordt je daar keihard voor afgestraft.
Is het voor jou als bedrijf niet mogelijk om dit te bewerkstelligen zijn er tig andere manieren om een zo goed mogelijk propositie te waarborgen. Bij de grote marketplaces kan je namelijk je producten stallen in fulfillment centers. Vaak garanderen zei de snelste levertijden en misschien wel het mooiste hiervan is, is dat je niet wordt afgestraft op leveringen die te laat komen.
4: Klantenservice
Een goede klantenservice is van groot belang voor het slagen van marketplaces marketing. Dit heeft eigenlijk een simpele rede. Je voert je klantenservice uiteindelijk altijd uit, uit naam van de marketplace. Wanneer je dit fantastisch doet wordt je beloond met bijvoorbeeld een betere ranking.
Maar wanneer je dit laat afweten wordt je vaak hard gestraft wat weer nadelig is voor je ranking. En zie dan nog maar eens de weg omhoog te vinden.
5: Sponsored Products
Wanneer je net je producten online hebt gezet op een marketplace is het onwaarschijnlijk dat je bij de beste 5 producten wordt getoont. Geef daarom een zetje in de rug met sponsored products.
Door een aantal producten te adverteren binnen een platform krijgt dit product in korte tijd veel views, sales en reviews. Drie hele belangrijke aspecten voor een goede ranking.
Tip: begin pas met het adverteren van producten wanneer je de bovenstaande aspecten goed hebt toegepast. Het is natuurlijk zonde wanneer je veel geld investeert en je niks verkoopt omdat je geen goede foto’s of tekst hebt staan bij je product.
Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?
Lees meer over het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!