Wat is een call-to-action?
Letterlijk vertaald betekent “call-to-action”, “oproep tot actie” en dit geeft eigenlijk een vrij goed beeld van wat het betekent. Een CTA moet ervoor zorgen dat jij een gewenste actie uitvoert. Dit kan van alles zijn, van het downloaden van een whitepaper tot het toevoegen van een product aan je winkelwagen. Een CTA kan zowel in een afbeelding voorkomen als in tekstvorm, maar het vaakst zien we de CTA in de vorm van een button.
Best practice #1 : Creëer urgentie
Door urgentie te creëren met je call-to-action krijgen consumenten het gevoel dat ze snel moeten handelen. Een voorbeeld van een bedrijf die hier goed op inspeelt is de Staatsloterij. De tekst “Koop nú je Staatslot” in combinatie met de klok die aftelt geeft dit gevoel van urgentie. De oranje kleur, tevens de huisstijlkleur, steekt goed af doordat deze in een wit kader is geplaatst. Dat brengt ons gelijk bij best practice #2.
Best practice #2 : Gebruik witruimte
Door witruimte te gebruiken rond de CTA-button, valt deze meer op. Zoals benoemd doet de Staatsloterij dit goed door een wit kader rond de CTA-button te plaatsen.
Best practice #3 : Schrijf vanuit de eerste persoon
Het schrijven vanuit de eerste persoon werkt ook goed voor CTA’s. Dus: “In mijn winkelwagen” in plaats van “In je winkelwagen”. Men is namelijk meer geneigd om te klikken op de button wanneer de tekst is geschreven vanuit de eerste persoon. Een voorbeeld van een bedrijf die dit goed doet is Coolblue. Het schrijven vanuit de eerste persoon en het toevoegen van een kleine winkelwagentje maakt dat dit een goed voorbeeld van een CTA-button is.
Best practice #4 : Gebruik meer dan tekst
Het voorbeeld van Coolblue maakte ook al duidelijk dat je meer kan gebruiken dan alleen tekst in de CTA-button. Bol.com gebruikt bij sommige buttons zelfs helemaal geen tekst. In de categorieën onder de hoofd CTA-button is een klein pijltje toegevoegd wat de klikbaarheid benadrukt.
Best practice #5 : Gebruik de kleur rood
De kleur rood staat erom bekend dat het effectief is in het vragen van aandacht en het oproepen tot actie. Met deze kleur creëer je een gevoel van urgentie. Om die reden zie je deze kleur vaak terugkomen bij een uitverkoop. Videoland kiest voor een rode button. Zowel de button bovenin, als de button in het midden van het beeld trekt de aandacht. De tekst “Probeer het 14 dagen” creëert tevens een gevoel van vrijblijvendheid.
Best practice #6 : Geef een extra incentive
Door een extra incentive te geven aan de klant wordt de kans groter dat een potentiële klant klikt op jouw CTA-button. Ziggo doet dit door de eerste 6 maanden extra korting te geven. Het is wel belangrijk om dan ook te doen wat je belooft. Dus blijf ook op de volgende pagina dezelfde incentive communiceren.
Lijkt een online marketing traineeship jou nu de perfecte volgende stap in jouw carrière?
Lees meer over het traineeship van Leaped of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken. Mis jij iemand binnen jouw bedrijf die deze werkzaamheden voor je uitvoert? Neem dan contact met ons op!