Dit is het lesprogramma van de masterclass.

Zoekmachineoptimalisatie en advertising krijg je onder de knie met deze bijeenkomsten over SEO, SEA, Social Advertising en Google Analytics. De eerstvolgende masterclass start in het najaar van 2018. Het programma duurt anderhalve maand, beslaat 20 dagdelen en betekent daarnaast veel oefenen met praktijkcases. Haal je de eindstreep van deze masterclass, dan ben je met recht een junior online marketeer te noemen!

Meld je aan

Specialist in 1,5 maand

Bekijk het rooster van de huidige masterclass met startdatum 17 juli. Onderstaand overzicht geeft je een beeld van wat we in deze 26 bijeenkomsten van de masterclass aan lesstof behandelen. Op de dagen waarop geen bijeenkomsten zijn, zul je je fulltime bezig houden met de praktijkcase en al dan niet op het kantoor van ‘jouw’ bedrijf aan het werk zijn. Na de laatste inhoudelijke bijeenkomst zul je samen met ons op zoek gaan naar opdrachtgevers waar wij jou met je nieuwe skills kunnen detacheren!

Download het rooster
Programma masterclass zoekmachinemarketing

De bijeenkomsten

1. Kick-off

Tijdens de eerste bijeenkomst zoomen we dieper in op de structuur van de masterclass Zoekmachineoptimalisatie & Advertising, wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept en krijg je te horen wat je van de opleiding kunt verwachten.

2. Google Analytics – instellen

Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte webanalyse tool. Niet gek, want de tool is gratis, handig in gebruik en wordt constant doorontwikkeld. Tijdens deze eerste Google Analytics bijeenkomst leer je de belangrijkste functies van Google Analytics kennen.

3. Google Analytics – interface en rapportages

Nu je de basis van Google Analytics onder de knie hebt, gaan we een stukje dieper de tool in. We behandelen onder meer rapporten, dashboards, segmenten, filters, doelen en legio andere mogelijkheden die de tool rijk is.

4. SEO – Basics en copywriting

Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal en onmisbaar onderdeel in het takenpakket van een online marketeer. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moeten de zoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

In deze bijeenkomst geeft de docent een introductie op zoekmachineoptimalisatie. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en inhoud op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten.

5. Google Analytics – Functionaliteiten

Gedurende dit dagdeel behandelen we de belangrijkste functionaliteiten van Google Analytics. We duiken in de vele mogelijkheden die Google biedt voor het analyseren van je doelgroep, het verkeer, het gedrag van je bezoeker, de werking van je website en de conversies.

6. SEO – Copywriting en techniek

Tijdens de tweede bijeenkomst behandelen we het eerste belangrijke werkgebied van SEO, namelijk de content van je website. Na deze bijeenkomst weet je hoe je de beste zoekwoorden voor jouw pagina’s vindt en je deze op de juiste wijze verwerkt. Ook behandelen we een recente wijziging in de zoekmachines waardoor de wereld van content optimalisatie is veranderd.

7. SEO – Huiswerk bespreken

Tijdens deze les bespreken we de praktijkoefeningen die je in de dagen hiervoor hebt gedaan.

8. SEO – Techniek en autoriteit

Techniek en autoriteit zijn essentieel binnen zoekmachine optimalisatie. De zoekmachines moeten naast goede en relevante content ook in staat zijn om de techniek van een website te begrijpen.

Deze bijeenkomst staat in het teken van de technische optimalisatie van de website. Hoe moet je een website technisch gezien inrichten om aan de richtlijnen van zoekmachines te voldoen en zo beter gewaardeerd te worden?

9. SEO – Huiswerk bespreken

Tijdens deze les bespreken we de praktijkoefeningen die je in de dagen hiervoor hebt gedaan.

10. SEO – Autoriteit en wrap-up

Als de website technisch goed is opgebouwd met relevante en aantrekkelijke content, is de kans zeer reëel dat een zoekmachine je (tijdelijk) een plekje verschaft in de bovenste regionen van de zoekmachineresultaatpagina’s. Om hoog te blijven scoren in de zoekmachine is het belangrijk om de autoriteit van je website te vergroten. In deze bijeenkomst leer je ook hoe je hier voor kunt zorgen.

11. SEA – De essentie van relevantie

Google Adwords: gemakkelijk bezoekers naar je website genereren. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn en betaal je hiervoor veel meer dan je concurrent. Het gevolg? Duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

Gedurende de bijeenkomsten over Search Engine Advertising leer je hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze – als ze eenmaal op je website zijn – een door jou gedefinieerd doel laat behalen.

Voordat je zover bent moet je echter eerst de basis onder de knie krijgen. De docent geeft een introductie in Adwords, behandelt het gehele SEA overzicht, neemt je mee in de klantreis van je doelgroep, zorgt ervoor dat je de werking van de quality score, Ad rank, zoekwoordtypen en advertenties in de basis begrijpt en leert je campagnes structureren.

12. SEA – Inrichten

Je blikt terug op de eerste bijeenkomst en behandelt aan de hand van die theorie een leerzame case. Je doet daarna een campagne set-up opdracht, leert campagnes instellen en ontdekt de mogelijkheden van advertentie extensies en remarketing.

13. SEA – Huiswerk bespreken

Tijdens deze les bespreken we de praktijkoefeningen die je in de dagen hiervoor hebt gedaan.

14. SEA – Optimaliseren

15. SEA – Management en controle

Met alle kennis van de vorige twee bijeenkomsten nog vers in het geheugen ga je in groepjes aan de slag met een Google Adwords praktijkcase. Theorie ontmoet hier praktijk.

16. Google Analytics – SEO, SEA en attributie

De knoppen binnen Google Analytics weet je allemaal nog wel te vinden. Hoe je uit al die data relevante insights haalt waarmee je jouw SEO en SEA inspanningen kunt verbeteren is waarschijnlijk wat lastiger.

Tijdens deze bijeenkomst leer je nog meer bruikbare informatie uit Google Analytics halen voor een hoger rendement op je zoekmachinemarketinginspanningen.

17. SEO – Terugkomdag

18. SEA – Terugkomdag

19. Google Analytics – Terugkomdag

20. Coachingssessie, wrap-up en next actions

De leslocatie

Bereikbaarheid met de auto en het OV

Je vindt het SRM gebouw op de Marnixstraat 317 in Amsterdam. Het is met de auto goed bereikbaar via ringweg A10 afslag S105. Parkeren is mogelijk bij het nabijgelegen Europarking. Neem je het openbaar vervoer, dan kun je gebruik maken van tram 13, 17 of bus 170, 172 tot halte Rozengracht of Marnixstraat.