SEO en SEA: zo zit het

Doe je een zoekopdracht via een zoekmachine zoals Google, dan zie je twee soorten zoekresultaten: organisch (SEO) en betaald (SEA). Deze advertenties vind je bovenaan en soms aan de rechterkant van de zoekmachineresultaatpagina (SERP). De natuurlijke resultaten vullen de rest van de pagina. Maar wat is het verschil?

SEO

Door middel van zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als Search Engine Optimization (SEO), creëer je een betere zichtbaarheid in de organische resultaten. Handig, want dit hoeft je geen geld, maar vooral tijd en aandacht te kosten. De ranking van een website in de zoekresultaten hangt af van drie pijlers: techniek, content en autoriteit.

Alleen met de juiste techniek zal een website hoog kunnen scoren in de ranking. De website moet daarom goed functioneren, goed geprogrammeerd zijn en een goede websitesnelheid hebben: allemaal essentieel voor de gebruikerservaring.

Daarnaast is het zaak dat je waardevolle content aanbiedt die echt relevant is voor je bezoekers: ze moeten datgene vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Tenslotte meten zoekmachines je autoriteit aan de hand van het aantal inkomende links via andere websites. Linken er veel websites naar de jouwe door, beschouwt Google je als een belangrijke informatiebron. Daarom kan het slim zijn om energie te steken in linkbuilding.

SEA

Met Search Engine Advertising (SEA), betaald adverteren via zoekmachines, kun je ook meer bezoekers naar je website trekken. Hier draait het om doelgerichte campagnes. Het is de uitdaging om met de juiste zoektermen, de juiste advertentieteksten en het juiste budget de juiste doelgroep te vinden.

Neem Google. Via een slim veilingsysteem bied je op de beperkte advertentieplekken. Het bieden gaat op basis van zoektermen en zoekwoorden. Google kijkt daarbij niet alleen naar de hoogte van je bod, maar vooral ook naar de kwaliteit van een advertentie. De zoekmachine wil haar bezoekers namelijk te allen tijde relevante content aanbieden en heeft er weinig aan om goedbetaalde onzin te tonen: dan keren die bezoekers op den duur immers niet meer terug.

Om kosten te besparen is het zaak om de kwaliteitsscore van je advertenties doorlopend te optimaliseren.

Zelf doen of…?

Met de juiste kennis op zak, kun je dus prima aan de slag met de optimalisatie van je website en misschien zelfs eens AdWords uitproberen. Laat je het liever over aan een professional? Kijk dan eens of een van onze SEO- en SEA-specialisten je van dienst kan zijn.

Onze specialisten