Nouchka: “het belang van SEO is groter dan ooit”

Goed leesbare, interessante content met een aantal afbeeldingen om het geheel wat op te fleuren: contentcreatie is waar websites doorgaans de meeste aandacht aan besteden. De vindbaarheid van deze content wordt hierbij vaak niet in ogenschouw genomen. Dit terwijl het voor websites steeds moeilijker wordt om op te vallen tussen alle concurrenten. Als niemand je content leest, is alle tijd die je erin steekt bij voorbaat verspild.

Search Engine Optimization (SEO), het optimaliseren van de vindbaarheid van een website, is een van de onderwerpen waar ik de afgelopen weken diep ben ingedoken. Daarnaast doe ik praktijkervaring op bij startende bedrijven. Via deze weg ben ik erachter gekomen dat SEO voor veel (midden- en klein)bedrijven een betrekkelijk nieuwe tak van sport is. Met name voor de wat kleinere bedrijven is SEO een onderwerp waar “we iets mee moeten doen, maar de tijd niet voor kunnen vinden”.

Drie handige SEO tips

Speciaal voor de MKB’ers met weinig tijd – en alle anderen die een kickstart willen maken met de vindbaarheid van hun website – deel ik drie eenvoudige tips. Met behulp van deze tips zorg je ervoor dat de zoekmachines, en daarmee ook je websitebezoekers, jouw website beter bereiken.

1. Controleer de snelheid van je website
Om een zo hoog mogelijke ranking in de zoekresultaten van zoekmachines te krijgen, is het van belang dat de zoekmachines jouw website zo gemakkelijk en snel mogelijk kunnen lezen. Een snelle website is op SEO gebied van belang, omdat de zoekmachines snelle websites hoger waarderen dan langzame websites. Google bijvoorbeeld, hecht erg veel waarde aan gebruikersgemak. En zeg nou zelf: hoe langer een pagina erover doet om te laden, hoe groter de kans is dat jij het voor gezien houdt en weg klikt. De richtlijn die Google aanhoudt voor het laden van een website is 1,0 seconde. Houdt echter bij het optimaliseren van de snelheid ook rekening met concurrerende websites: zorg ervoor dat jouw website in elk geval niet langzamer is dan die van de concurrent. Google biedt voor het meten hiervan een handige tool aan, die meteen ook inzicht geeft in de knelpunten en manieren voor optimalisatie.

Snelheid website

2. Maak afbeeldingen leesbaar voor Google
Om de zoekmachines te helpen met het lezen van je website, is het van belang om op verschillende plekken duidelijk te maken waar je website over gaat. Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen lezen, alleen tekst. Een van de gemakkelijke manieren waarop je de zoekmachines helpt, is door afbeeldingen de juiste bestandsnaam te geven. Beschrijf in een paar woorden waar de afbeelding over gaat. Daarnaast kun je afbeeldingen voorzien van een relevante omschrijving: de alt-tekst (alternatieve tekst). Deze tekst is een uitgebreidere manier om de zoekmachines de afbeelding te laten begrijpen.

3. Breng verwijzingen aan naar belangrijke pagina’s binnen je website
Elke website (one-pagers daargelaten) bevat belangrijke en minder belangrijke pagina’s. Om de zoekmachines te vertellen welke pagina’s belangrijk zijn, kun je interne links plaatsen naar deze pagina’s toe. Als je website bijvoorbeeld een webshop bevat waar je veel bezoekers heen wilt leiden, verwijs je op verschillende pagina’s naar de webshop toe. Het is van belang dat verwijzen op een natuurlijke manier gebeurt en de verwijzingen daarbij het liefst in de tekst worden verwerkt.

Met deze tips licht ik slechts een tipje van de sluier op. Heb je meer hulp nodig? Neem contact met mij op via mijn profiel.

Meer over Nouchka