Fleur: “Google is machtig. En Google is je slimste vriend”

Achter de schermen van een simpele zoekopdracht in Google, gaat er een complexe wereld schuil. Algoritmes zijn programma’s en formules die de volgorde bepalen van webpagina’s in de zoekresultaten van Google. Algoritmes zoeken naar aanwijzingen op webpagina’s om te begrijpen waar de inhoud over gaat.

De algoritmes werden in eerste instantie bepaald door menselijke input. Een idee van een slimme ontwikkelaar werd na veel testen als algoritmes ingevoerd.

En Google verandert zijn algoritmes constant.

Rond 2015 werd met behulp van Artificial Intelligence het algoritme getraind om uit zichzelf patronen te herkennen. Zogenaamde Google Crawlers gaan niet meer zoeken naar exact dezelfde kernwoorden, maar begrijpen méér. Nu Google ook steeds beter synoniemen en verbanden kan onthouden, kunnen websiteteksten op natuurlijke wijze geschreven zijn en toch met specifieke zoekwoorden gelinkt worden.

Google Machine Learning gaat dit tot een hoger niveau brengen. Machine Learning houdt in dat computers zo geprogrammeerd zijn, dat ze zichzelf nieuwe dingen leren en zichzelf verbeteren.

De tijd van de SEO trucjes is voorbij. Google straft je hiervoor.
Sterker nog, Google zoekmachine wordt zo machtig dat het alles in de wereld zal leren begrijpen.

Zoekmachine optimalisatie is een vak apart. En een apart vak.

Kort door de bocht, is Search Engine Optimization voor mij als zoeken naar de balans in het optimaliseren van tekst voor de zoekmachine, het schrijven van tekst die optimaal is voor de User Experience (bezoekers) en de optimale tekst die leidt dat de bezoekers overgaan tot conversie. En door te testen en te analyseren weet ik wat werkt en niet.

Een klein voorbeeld ter illustratie wat ik bedoel met de balans zoeken:
Ik wil dat mijn webpagina wordt opgepikt door Google. En ik heb een relevante, korte en duidelijke tekst. Na testen blijkt dit gunstig voor de User Experience. Bezoekers vinden het fijner, zo kort maar krachtig. Maar voor Google is dit nog niet altijd voldoende relevante informatie om te scoren op de zoekresultaten.
Wat betreft deze ‘relevantiescore’, wijst Google mij de richting op om zoveel mogelijk zoekwoorden en synoniemen in mijn tekst te verwerken, waardoor de tekst wel wat langer wordt dan ik wil. Want stel dat na mijn test blijkt dat bezoekers wel sneller afhaken op mijn website door de langere tekst?

Dus wat is belangrijk voor een websitetekst? Dat de informatie zowel ”bezoekersvriendelijk” is als ”Google vriendelijk”. Zo maak je de kans het grootst dat je hoog in de zoekresultaten komt.

Meer over Fleur