Fieke: “mijn belevenissen tijdens de masterclass SEO/SEA-specialist”

Het is dinsdag 11 juli, eindelijk! Ik ga starten met de masterclass SEO/SEA-specialist. We zitten in een hele leuke gemotiveerde groep. Eerst even aan elkaar voorstellen en dan kunnen we beginnen met de stof. Leaped heeft het voor ons kunnen regelen dat we les krijgen van de beste docenten uit het vakgebied van SEO, SEA en User Experience.

Google Analytics
Raoul van Heerden mag de spits afbijten. Hij geeft ons les in Google Analytics; het is de basis van alles omdat je er de data uithaalt om de SEO/SEA-analyse op te baseren.
Je kan veel analyseren met de data van een website – zoals het aloude internet-gezegde luidt: “hoe meer data hoe beter, uiteraard rekening houdend met de privacy van de gebruiker”.

Borrelbox
Om daadwerkelijk de theorie toe te kunnen passen in de praktijk, hebben we allemaal een eigen case gekregen. Mijn eerste case is Borrelbox-amsterdam.nl. Dit is een bedrijf dat borrelboxen levert met daarin vers gemaakte homemade hapjes voor bij de borrel.

Ik heb een afspraak met Romee van Borrelbox-amsterdam.nl. Om kennis te maken, bespreken we wat haar wensen zijn en wat ik voor haar kan betekenen.
De volgende les heb ik toegang tot Google Analytics en kan ik de data van Borrelbox-amsterdam.nl gaan analyseren. Ik ontdek al snel dat er veel mogelijkheden zijn om de website te verbeteren.

Met de resultaten van de eerste analyse op zak ga ik weer naar Romee om deze met haar te bespreken. Ze is verbaasd over wat er allemaal mogelijk is en ze is erg blij met de inzichten!

SEO
Inmiddels is het 14 juli en krijgen we les in SEO van Marcel van Etten. Hierbij krijgen we uitleg over hoe Google werkt en omgaat met het verzamelen van data, en hoe daarmee zoekresultaten gerangschikt worden. We leren veel en het is erg interessant. Er komt veel bij kijken en het is daarom ook geen wonder dat je specialist moet zijn om deze kennis te kunnen gebruiken. De informatie biedt voor mij de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat ik een goede analyse kan maken van de website van Romee, allemaal om haar website beter gevonden te laten worden door Google, en zodoende door potentiële klanten.

User Experience
SEO gaat over het vindbaar maken van een website. Maar hoe ervaart de gebruiker de website en wat zijn z’n acties? Daar gaat User Experience over. Dit onderdeel wordt gegeven door Bas Heerkens. We leren wat het gedrag is van de gebruiker op een website, wat we meetbaar kunnen maken en waar je rekening mee moet houden om de gebruiker een “Call to Action” te laten uitvoeren.

Omdat er op de website van mijn praktijkcase niet of nauwelijks rekening wordt gehouden met SEO en User Experience, biedt mij dit de kans om de site hierop goed te onderzoeken, analyseren en advies te geven.

SEA
Op 31 juli zijn we gestart met SEA en we krijgen les van Vincent Beima. Het systeem waar we induiken heet Adwords. SEA lijkt makkelijk, maar er zijn veel zaken waar we rekening mee moeten houden: de opzet van de advertentie, de keywords die worden gebruikt, de concurrenten en de relevantie van de advertentie. Daarnaast is het belangrijk om een goede landingspagina te hebben zodat je zeker weet dat de click waar je voor betaalt daadwerkelijk leidt tot een conversie. Inmiddels is er ook een tweede case bijgekomen, het bedrijf reiswieg.nl. Zij hebben al een aantal Adwords-campagnes lopen en ik ga die analyseren om te kijken wat er beter kan.

Reiswieg.nl
Reiswieg.nl verkoopt en verhuurt spullen voor babyvervoer zoals (auto)reiswiegen, autobedjes, autostoeltjes, en nog veel meer. Zij hebben veel data in Google Analytics en Adwords waar ik mee aan de slag kan om een goede analyse te maken. SEA is duidelijk een heel ander proces dan SEO en ik vind het een uitdaging om mijn expertise te vergroten.

Ik heb veel zin om bovengenoemde en andere ondernemingen meer te laten profiteren van hun website. Waarbij volgens mij het goed combineren van SEO, SEA en User Experience veel kansen kan bieden.

Contact
Ben jij ook nieuwsgierig hoe jouw bedrijf scoort in Google met SEO? Of je website voldoet aan de eisen van User Experience? Of je de juiste Adwords-campagne hebt ingezet en of die wel genoeg conversie oplevert? Schroom niet om contact op te nemen via mijn profiel. Ik kan voor jouw bedrijf een waardevolle analyse maken, je van advies voorzien en er uiteindelijk voor zorgen dat jij het beste haalt uit je website.

Groeten Fieke

Meer over Fieke